08 Ноември 2024петък20:40 ч.

ВРЕМЕТО:

Вятърът ще се ориентира север-североизток, ще се усили, с него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд Вятърът ще се ориентира север-североизток, ще се усили, с него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд

Мария Венцеславова - глас и красота

70 години от рождението на именитата оперна артистка

/ брой: 111

автор:Огнян Стамболиев

visibility 2494

Мария Венцеславова беше сред големите сопрани в съвременния български оперен театър. Мащабен глас, безспорна музикалност, интелигентност, красавица на сцената, артистка с присъствие и самочувствие на истинска примадона, с излъчване, с качества, каквито рядко се срещат днес. Мисля, че големият й формат бе за големите сцени и преди всичко за Вагнер. Но съдбата я свърза трайно с Русенската опера, на която тя даде младостта и таланта си.
Родена е на 6 юни 1943 г. под знака на неспокойните и интелигентни Близнаци, в Перник, но израства в София. Завършва Консерваторията. През 1967-а Мария е вече солистка на Русенската опера. Започва веднага с най-трудните роли - Тоска, Лиза от "Дама Пика" на Чайковски, Дездемона в "Отело", Сента в "Летящият холандец", Аида. Тя винаги се е хвърляла в най-дълбоките води. По-късно ще дойдат Елизабет от "Дон Карлос", Леонора от "Трубадур", Амелия Грималди от "Симон Боканегра", Амелия от "Бал с маски". Първите й сезони са безкраен низ от сполуки. Още в самото начало стана национално известна. В края на 60-те и началото на 70-те Венцеславова работи интензивно, натрупа солиден оперен и концертен репертоар, подготвя се за участие в авторитетни конкурси у нас и в чужбина.
Спомням си добре нейната Тоска от 1971 г. - млада, красива, необуздана, любяща. Тя просто завладяваше публиката със стихийния си гласов темперамент, с красивата си външност, с изразителното си лице. Мисля, че по онова време в България нямаше друга толкова красива, гласовита и темпераментна драматичка - просто родена за ролята на примадоната Тоска.
Второто й голямо постижение през началото на 70-те бе Амелия-Мария от "Симон Боканегра". За тази рядко изпълнявана Вердиева опера в Русе имаше четири пълноценни състава солисти. Ролята бе доста трудна вокално, но тя я изпълни уверено и бе наградена от Съюза на музикалните дейци в България.
Поредицата й Вердиеви героини през 60-те и 70-те г. бе впечатляваща - Аида, Елизабет, Леонора, Амелия от "Бал с маски", Амелия-Мария. И може да се съжалява, че по онова време в театъра не се поставиха "Силата на съдбата", "Набуко" и "Сицилиански вечерни" на същия автор именно с Мария. Но се игра шедьовърът му "Макбет". И това се оказа връх в кариерата на примата. Заедно със съпруга си Анастас Анастасов Мария Венцеславова направи разтърсващ с драматизма си дует.
В края на 70-те и началото на 80-те г. Мария направи роли от различни стилове и достигна още два върха в кариерата си - Мария Десислава от едноименната опера, написана за нея (по моя идея) от големия оперен автор Парашкев Хаджиев и поставена първо в Русе през 1978 г. от режисьора Аврам Георгиев и диригента Ромео Райчев. В ролята на Иван Шишман бе Анастас Анастасов. "Олицетворение на вековно предание, символ на българката - горда хубавица, нравствена и умна!" Това написа за нея Розалия Бикс. И другият й голям успех - Царица Мария в мащабната суперпродукция на "Цар Калоян" в Стара Загора. Роля, за която бе наградена и която записа студийно за "Балкантон". Мощно, матирано звучене, пределно драматично и експресивно. Ролята бе свръхтрудна и може би не се отрази благоприятно върху гласа й...
Не бива да пропусна и единствената й Вагнерова роля - Сента от "Летящият холандец" от 1969 г. Сента показа мащаба й като изпълнителка на Вагнер. Мощният й издържлив и пробивен драматичен сопран, одухотворената й сценична външност определиха успеха на образа. Преди беше спечелила Вагнеровата награда на конкурса "Франсиско Виняс" в Барселона и можеше да направи кариера на Запад именно в този репертоар, за който никога няма достатъчно добри гласове. Но  Венцеславова предпочете да се върне в България и в Русе, от което спечели Русенската опера, не толкова самата тя.
 

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 518

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 544

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 563

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 489

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 499

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 500

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 507

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 542

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ