Един принц на сцената
91 години от рождението на Любомир Бодуров
/ брой: 180
Третото поколение български тенори, това което се появи след войната, бих нарекъл "златно". Защото Никола Николов, Димитър Узунов, Николай Здравков, Тодор Костов, Миньо Минев бяха различни, но си приличаха в едно - притежаваха наистина златни гласове способни да изразят всички трепети на човешката душа. И за щастие твориха за България, макар да се радваха и на международно признание. Бяха певци от световна класа, но останаха у нас, въпреки примамливите предложения, които получаваха за работа в чужбина. Сред тях беше и прекрасният тенор красавец Любомир Бодуров, който отдаде цели 36 години от живота си на Софийската народна опера.
Роден е на 14 октомври 1925 г. в Бургас, град люпило на артисти, певци, музиканти и поети. Има щастливо детство, пее от малък като ученик в самодейността. На 24 години заминава за столицата твърдо решен да стане професионален певец. Постъпва в хор "Гусла". През 1950 г. се явява на конкурс в наскоро открития Държавен музикален театър с директор Стефан Македонски. Приемат го веднага заради красивия глас и чудесната сценична фигура, рядкост при тенорите! На 13 април вече прави големия си дебют с Адам в "Птицепродавецът" на Карл Целер. В оперетата работи от 1950 до 1957. Веднага се утвърждава в амплоато на първи тенор - герой/любовник. Като негова постоянна партньорка е незабравимата Надя Шаркова. Започва да работи вокално с прочутата примадона и педагожка, мецосопраното Констанца Кирова от Софийската опера и Консерваторията. Получава солидна школовка, която му позволява с лекота да преодолее проблемите на трудните оперетни партии: Баринкай в "Цигански барон", Парис в "Хубавата Елена", Айзенщайн в "Прилепът", Шобер в "Къщата на трите девойки". Играе и в немалко български и руски оперети, сред които и в "Младостта на маестрото" от Виктор Райчев, посветена на бащата на българската опера Маестро Георги Атанасов. През сезона 1955-1956 г. Министерството на културата го праща на специализация в Болшой театър, която се оказва твърде полезна за израстването му като певец и артист. На 1 април 1956 г. дебютира успешно като оперен артист с ролята на Дон Хозе в "Кармен" на Бизе. На следващата година вече е поканен за щатен солист на Софийската народна опера. На националната ни сцена излиза за първи път с ролите на Дон Хозе и Герман от "Дама Пика", които ще се окажат жалони в голямата му кариера на първи тенор. Заедно с първите роли и премиери идват и първите покани за гастроли в различни театри в страната и в чужбина. Идват и първите лауреатски звания от различни певчески конкурси.
Много са ролите на народния артист Любомир Бодуров за тези 36 сезона. Български, руски, италиански, немски автори - главно от класиката, но и нови заглавия на наши композитори като "Майстори" на Хаджиев, "Ивайло" на Големинов, опери от Александър Райчев, Любомир Пипков, Александър Йосифов и др. Той изпълни много роли в централния теноров репертоар от творчество на Верди, Пучини, Маскани, Доницети, Бизе, Гуно, Чайковски, Прокофиев. Бодуров, заедно със своите най-чести партьори на сцената: Юлия Винер, Надя Афеян, Асен Селимски, Георги Генов, беше от стълбовете на Софийската опера цели три десетилетия. Но като Дон Карлос и Лоенгрин беше просто недостижим - един истински принц на сцената! А като изпълнител - несменяем.