На фокус
Да си министър на туризма насред КОВИД-криза и война
През първото тримесечие на 2022 г. туризмът достигна 82% спрямо периода преди пандемията, отчете Христо Проданов
/ брой: 150
Какво свърши бившият вече министър на туризма Христо Проданов във времето от 13 декември 2021 г., когато пое поста от служебния министър Стела Балтова, до 2 август 2022 г., когато го предаде на новия служебен министър Илин Димитров, който беше председател на парламентарната комисия по туризъм? Това става ясно от отчета на Проданов, оповестен от Министерството на туризма.
Само преди ден Христо Проданов пожела успех на служебния министър и подчерта, че оставя в добри ръце едно подредено министерство.
"Вярвам, че ще имаме приемственост в нашия сектор. Туристическият бранш го познава и го приема добре. Радостен съм, че оставям министерството в сигурни ръце", каза Проданов. Той подари на служебния министър Илин Димитров икона на Свети Георги с пожеланието да го закриля и да му помага във важната мисия, с която се заема.
Христо Проданов беше първият министър от правителството "Петков", който отчете свършеното от него още през първия месец, откакто зае поста. Един от уважаваните наши експерти в туризма неотдавна разкри, че Проданов и неговият екип изключително добре са работили с туристическия бранш. "Няма никакво напрежение, а минахме през няколко кризи, включително украинската. Комуникацията с министерството е много бърза, взаимодействието е много добро. И е факт, че като резултат от тази комуникация и взаимодействие има
значително увеличаване на туристите
у нас", заяви доц. Румен Драганов.
Най-голямото предизвикателство за сектор "Туризъм" продължават да са глобалните кризи - военните действия в Украйна, негативните ефекти от пандемията, нарушените вериги на доставки и произхождащата от това инфлация, отбелязва в отчета си Христо Проданов.
Министерство на туризма с администриране на работна група "Настаняване" подпомогна Министерския съвет в целия период на кризата с войната в Украйна и настаняването на разселени лица от 24 февруари т.г., като програмата продължава до 30 септември (към момента около 26 000 души продължават да са настанени в нашите хотели). Изплатената помощ за хотелите и местата за настаняване е над 150 милиона лева.
Беше отпусната финансова помощ от 60 млн. лв. по две схеми за подпомагане на туристическия сектор (по 30 млн. лв.), 6 млн. лв. за туроператори за преодоляване на последиците от КОВИД-19. Възстанови се мярката 35 евро за седалка за стимулиране на входящия туризъм - на обща стойност 25 млн. лв., за туроператори, които използват въздушни превозвачи. С цел осигуряване на достъп до достатъчно и разнообразно финансиране за МСП бяха договорени
по-добри условия за кредитиране на бранша
от Българската банка за развитие. ББР създаде продукти за ликвидна помощ за хотелиери и ресторантьори.
В резултат на мерките през първото тримесечие на 2022 г. туризмът достигна до равнище от 82% спрямо периода преди пандемията. Отчитаме ръст на българските и чуждестранните туристи около 48%, а ръстът само на чуждестранните е около 2,9 пъти. По данни от 27 юли броят на вече пристигналите и планираните да пристигнат полети през този летен сезон е над 7700 общо за летищата във Варна и Бургас, което е сериозен ръст спрямо летен сезон 2021 г. Броят на планираните полети бързо се променя под влияние на различни фактори. През летен сезон 2022 г. най-много туристи очакваме от Румъния, Полша, Германия, Чехия, Великобритания, Израел и др., уточняват от Министерството на туризма.
Заложихме на политики за насърчаването на всички видове туризъм. Наред с традиционните подотрасли - морски и зимен туризъм, за нас е изключително важно да бъде използван потенциалът и на културния туризъм, на спа туризма, на винения и кулинарния туризъм, на здравния туризъм и др.
За подобряване условията за сигурност и безопасност на туристите в България се изготви проект на Правилник за създаване, маркиране и поддръжка на пешеходни маршрути и маршрути за планинско колоездене в България.
В кратки срокове
бяха категоризирани 616 туристически обекта
(места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, туристически хижи и прилежащи заведения за хранене). Сертифицирани са седем спа, балнеолечебни и уелнес центрове.
Организирахме кръгла маса за перспективите за винения туризъм с широко представителство на заинтересованите страни, в резултат на което е сформирана междуведомствена работна група за разработване на план за развитие на винения туризъм с цел повишаване на конкурентоспособността. Изготвен е и проект на стратегическа рамка, която да очертае дейността на къмпинг туризма, отчитат от Министерството на туризма.
В актуализацията на Бюджет 2022 се прие предложението на МТ за възможността за заплащане на туристически услуги на територията на България с ваучери за храна. По този начин ще се допринесе за стимулиране на вътрешния пазар на туристическите услуги, което ще се отрази положително и на други сектори. Стартирахме информационна кампания за заплащане на туристически услуги с ваучери за храна, казват от ведомството.
Разработва се модел на Гаранционен фонд за обезпечаване отговорността на туроператорите. Идеята е той да бъде сигурен, устойчив, да защитава интересите на туристите, на потребителите.
Подготви се
План за развитие на здравния туризъм
за периода 2022-2025 година. Визията е: България - разпознаваема и предпочитана целогодишна дестинация за здравен туризъм в ЕС, използваща оптимално значителна част от природните, материалните и човешките ресурси на страната.
България спечели домакинството на 68-ата сесия на Регионална комисия Европа на Световната организация по туризъм през 2023 г. Отговорихме на 63 парламентарни въпроса, отчитат от Министерството на туризма.
През юни бе открит летният туристическия сезон в Златни пясъци и бяха отбелязани 65 години от курорта. Организирани бяха едноседмични журналистически турове за блогъри, влогъри, инфлуенсъри от Полша, Сърбия, Румъния, Северна Македония по Южното и Северното Черноморието с цел реклама на летен сезон 2022 г.
Министерството стартира
масирана рекламна кампания
за летен сезон 2022 г. по сръбската телевизия RTS; румънската телевизия Antena 3; северномакедонската телевизия SITEL TELEVISION и ALSAT-M TV; канали от групата на RTL на пазари Австрия и Германия; POLSAT - Полша; NOVA GROUP - Чехия.
Футболната легенда Христо Стоичков стана рекламно лице на туристическа дестинация България. Той засне видео обръщение за румънско лайфстайл предаване в една от големите телевизии, като част от кампанията за популяризиране на страната ни.
Започнахме маркетингови проучвания и анализи с агенция Aviareps за възприятието на дестинация България и за изработване на базова творческа концепция и рекламни продукти за интегрирана рекламно-комуникационна платформа за бранд България. Организирахме щандове с участие на МТ в изложения за различни видове туризъм в България, отчитат от Министерството на туризма свършеното по време на мандата на Христо Проданов.
Страницата подготви Мая ЙОВАНОВСКА
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.