09 Октомври 2024сряда19:22 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акценти

Бедните плащат повече за въглеродни емисии

България е с най-несправедливо разпределяне на тежестта, показва анализ на МВФ

/ брой: 192

автор:Дума

visibility 924

Бедните домакинства в Германия и Франция плащат до 2 долара повече за тон емитиран въглероден диоксид, отколкото техните сънародници с по-високи доходи. Това е така, защото продуктите и услугите, които по-богатите хора е по-вероятно да консумират – като вносни стоки и пътувания извън Европейския съюз – са освободени от ценообразуването на въглеродните емисии. С други думи, ценообразуването на въглеродните емисии е регресивно, което означава, че бедните плащат пропорционално повече от богатите като дял от доходите си.
В блога си Международният валутен фонд представя свое изследване, което показва, че коригирането на това изкривяване, с други думи, изравняването на цените на въглеродните емисии в страните, ще разпредели икономическата тежест от намаляването на емисиите по-равномерно между домакинствата и ще облекчи тежестта върху по-бедните европейци.
Това не е само социално справедлива цел. Това би било и икономически по-ефективно, като ще гарантира, че първо се прилагат по-евтини опции за намаляване на емисиите, което ще намали разходите за постигане на целите за емисии на европейските държави. Освен това ще разпредели разходите за намаляване на емисиите между фирми, сектори и държави.
Средното домакинство с най-високи доходи в Европа е платило около 10,75 долара за тон въглероден диоксид през 2020 г. Както показва графиката на седмицата на МВФ, домакинствата с най-ниски доходи плащат средно 1,25 долара повече. Тази разлика нараства до $1,75 и $2 в страни като Германия и Франция и $5 в България.
Уеднаквяването на цените на въглеродните емисии в рамките на държавите и още по-добре - между държавите, би помогнало за изравняване на тежестта от намаляване на емисиите на парникови газове в страните от ЕС.
Всъщност глобалната цена би била най-ефективна в това отношение, тъй като би повишила цените на въглеродните емисии, включени във вноса на домакинствата в ЕС. Тъй като подобна схема би предполагала и големи разлики в тежестите между страните, една възможна алтернатива е предложението на МВФ за минимална цена на въглеродните емисии, което би могло да насърчи икономическата ефективност. Продължаващото разширяване на ценообразуването на въглеродните емисии към автомобилния транспорт и горивата за отопление също трябва да направи ценообразуването на въглеродните емисии по-малко регресивно, сочат изчисленията на експертите от МВФ.
Икономиките на ЕС вероятно ще останат по-отворени и ще прилагат по-високи цени на въглеродните емисии от техните търговски партньори. Така че приходите от ценообразуването на вътрешните въглеродни емисии ще продължат да надвишават разходите за ценообразуване на въглеродните емисии, включени в пакетите за потребление на европейските домакинства. Това би трябвало да позволи облекчаване на тежестта на цените на въглеродните емисии върху домакинствата с по-ниски доходи, прогнозират от МВФ.

Икономически живот


Ново изследване за енергийната бедност:
В търсене на правилния показател за измерване

Институт за енергиен мениджмънт

Въпросът за енергийната бедност се превърна в ключов политически приоритет и често предмет на различни изследвания, предвид стремежа на ЕС към справедлив зелен преход и несигурността на енергийния пазар през последните няколко години. Енергийната бедност може да бъде измерена по различни начини, но нейното измерване е предизвикателство за формулиране на политиката и действията за справяне с нея.
Последното публикувано по тази тема проучване на JRC изследва четири основни показателя за енергийна бедност, за да разбере разпределението и социално-икономическите профили на „енергийно бедните“ в ЕС. Констатациите подчертават полезността на използването на набор от различни показатели за представяне на картина на енергийната бедност.
Регламентът за Социалния фонд за климата и преразгледаната Директива за енергийната ефективност определят енергийната бедност като липса на достъп на домакинствата до основни енергийни услуги, като отопление, топла вода, охлаждане, осветление и енергия за захранване на уреди. Според Препоръката на ЕК относно енергийната бедност тя е многоизмерно явление, обусловено от три основни причини, а именно - високи енергийни разходи в съотношение с бюджета на домакинството, общо ниско равнище на доходите и ниски енергийни характеристики на сградите.
В проучването се използват два вида показатели:
- базирани на разходите;
- базирани на консенсусния подход.
Индикаторите, базирани на разходите, се изчисляват с помощта на парични стойности: индикаторът 2М се изчислява като част от домакинствата, чийто дял на разходите за енергия в доходите е над два пъти по-голям от националната медиана (индикатор 2М), т.е. разходите за енергия представляват висок дял от разходите. Докато индикаторът М/2?? (ниски абсолютни разходи за енергия) се изчислява като част от домакинствата, чиито разходи за енергия са под националната медиана за потребление на енергия.
Вместо това показателите на „консенсусния подход“ се основават на самооценка на жилищните условия: делът на хората, които поддържат жилището си достатъчно топло (показател AW), и тези, които имат просрочени сметки за комунални услуги (UB).
Анализът показва, че четирите разгледани показателя за енергийна бедност се припокриват в много малка степен. Това обяснява защо поне 40% от населението на ЕС (около 180 млн. граждани) ще бъде класифицирано като „енергийно бедно“, ако се следва обединяващ подход, при който някой е енергийно беден по поне един показател.
От друга страна, „подходът на пресичане“, при който беден е този, който отговаря на условието за бедност едновременно по четирите показателя – би довел до много нисък процент на енергийна бедност от 0,3% от населението на ЕС, т.е. около 330 хил. души.
Извършеният обобщен анализ показва, че между 8% (при използване на консенсусни показатели) и 16% (при използване на показатели, основани на разходите) от населението на ЕС може да бъде класифицирано като енергийно бедно.
Образованието и заетостта оказват значително въздействие върху енергийната бедност, тъй като по-високият процент на възрастни с работа или по-високото ниво на образование могат леко да намалят риска от енергийна бедност. Прави впечатление, че около 30% от енергийно бедните домакинства са и с ниски доходи, като попадат под прага на бедността. Проучването разкрива също, че домакинствата със средни доходи са изправени пред сравнително висока честота на енергийна бедност, така че тя не засяга само лицата с ниски доходи.
Енергийната бедност също така показва значителни различия между страните от ЕС, тъй като тя се влияе от много разнородни национални особености, включително географско положение, природни ресурси, климат, инфраструктура, национални публични политики и др. Освен това културните аспекти могат да обяснят различията в самооценката на условията на енергийни ограничения. Например в Гърция и България близо 30% от населението е енергийно бедно по поне два показателя, докато в западните и северните страни от ЕС този показател спада под 5%. Освен това разликите в равнищата на енергийна бедност в страните от ЕС са много по-големи, когато се използват субективни показатели. Например, показателите за AW-бедност, които измерват невъзможността за адекватно отопление на дома, варират между почти нула в Швеция и Люксембург до около 40% в България.
Всички тези особености при измерването на енергийната бедност подчертава значението на адаптирани политически мерки, които отчитат националния контекст и различията в отделните държави по отношение на равнището на доходите, цените на енергията или инвестициите в енергиен капитал (т.е. ефективни уреди, изолация и др.). Резултатите показват, че е необходимо внимателно да се обмисли кой е най-подходящият показател за сравнения между отделните държави.

3е news

Урсула фон дер Лайен на съд за измама с ваксини

автор:Дума

visibility 798

/ брой: 192

Протестиращи в Тирана искат служебен кабинет

автор:Дума

visibility 750

/ брой: 192

Влизаме в сухопътен Шенген?

автор:Дума

visibility 759

/ брой: 192

Палестина преговаря за двамата ни заложници

автор:Юри Михалков

visibility 764

/ брой: 192

Реалност или химера

автор:Евгени Гаврилов

visibility 846

/ брой: 192

Бедните плащат повече за въглеродни емисии

автор:Дума

visibility 764

/ брой: 192

Най-голямата ми радост е да помагам на хората

автор:Юлия Кулинска

visibility 787

/ брой: 192

БЪЛГАРИЯ или Пеевски?

visibility 806

/ брой: 192

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ