Телекомите със забрана да надуват неустойките
/ брой: 171
Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова забрани прилагането на нелоялна агресивна търговска практика от страна на мобилните оператори по отношение на неустойките, които налагат на потребителите.
Издадени са административни актове, с които се забранява операторът да налага всякакъв вид прекомерни извъндоговорни пречки на потребителя, ако той желае да прекрати договора, да избере друга стока или услуга или да мине към друг търговец, уточниха от КЗП.
Много клиенти подават сигнали в КЗП, че при предсрочното прекратяване на договора си, освен неустойката в размер на три месечни такси, операторът им начислява и допълнителни неустойки. Например телекомът претендира да му бъдат изплатени отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на мобилното устройство и заплатената от потребителя преференциална цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора.
Това е заобикаляне на законовото изискване за максимален праг на неустойката в размер на три месечни абонаментни такси за физически лица, смята КЗП. Според комисията всичко над тези три такси е необосновано високо обезщетение или неустойка.
В хода на проверките е установено, че мобилни оператори злоупотребяват с влияние, като се възползват от позицията на по-силна страна и тълкуват изключително в свой интерес клаузата за неустойките в договора.
Подобно поведение от страна на мобилните оператори е недобросъвестно и променя поведението на потребителите - те обикновено се отказват от предсрочна прекратяване на договора заради прекомерно високите неустойки.
В началото на тази година отново имаше напрежение около поведението на мобилните оператори - за пореден път те едностранно индексираха цените на мобилните услуги по действащите договори с размера на инфлацията от предната година.