Заради цената на тока машиностроителни фирми отчитат голям спад
/ брой: 194
"Българското машиностроене е основен бранш в индустрията на България. В последните години обемът на продукцията на машиностроенето формира над 10% от брутния вътрешен продукт на страната. За съжаление, българското машиностроене отчита сериозни спадове в оборотите." Това заяви пред БТА Виолин Ненов, председател на Българската браншова камара по машиностроене, по повод предстоящия Ден на машиностроителя, който тази година е на 13 октомври.
Има фирми, които отчитат спадове между 30 и 40 на сто за второто полугодие на 2023 г. и първото тримесечие на 2024 г. спрямо тези периоди година по-рано, посочи Ненов. До края на тази година отрицателната тенденция в машиностроенето се очаква да се запази, допълни той.
Сред основните проблеми пред бранша, които са общи не само за машиностроенето, но и за индустрията като цяло, са цените на енергията, които продължават да се увеличават вече няколко години и положението не се подобрява, каза Ненов.
Мерките, които държавата предприема с частично поемане на разходи за електроенергия, имат известно положително значение, смята Ненов. Но, според него, това не е достатъчно, за да може спокойно да се образува себестойността на продукцията и добре да се планира.
Проблемът с цените обаче не може да се преодолее с подобно решение като подпомагането на фирмите, а се изисква промяна в дългосрочната енергийна политика на страната, коментира Ненов.
"За да имаме едни от най-високите цени на електроенергия в Европа и в света дори, нещо очевидно не е наред с енергийната политика на държавата, която би трябвало много години напред да стъпи на далновидна и държавническа енергийна стратегия. Тези планове трябва да бъдат направени заедно с индустрията, така че в близките години да се осигури стабилно положение с доставяната енергия и оттам - стабилни цени, по възможност доста по-ниски от сегашните", каза председателят на камарата.