Държавата събра само 217 млн. лв. данък "свръхпечалба" от скъпите горива
/ брой: 135
Държавата е събрала през 2023 г. 217 млн. лв. данък "свръхпечалба" от фирмите в секторите, свързани с нефт, природен газ, въглища и нефтопродукти. Парите са влезли в държавния бюджет. Това твърди финансовият министър Людмила Петкова в отговор на депутатско питане за постъпленията от допълнителното облагане на фирмите, направили свръхпечалби заради бума на цените на нефта, природния газ и горивата след започването на войната в Украйна.
През 2022 г. парламентът гласува въвеждането на т.нар. "солидарна вноска" за част от енергийните фирми, отделно от 10-процентния стандартен данък печалба. Вноската всъщност бе въведена от Еврокомисията за държавите в Съюза. Тя е в размер на 33% допълнително облагане на всички фирми от бизнеса с нефт, нефтопродукти, природен газ и въглища, чиито печалби през 2022 и 2023 г. надхвърлят с повече от 20% средните нива за последните четири години. В опит да събере повече пари от руската компания "Лукойл", която направи огромни печалби в този период, Народното събрание повиши този допълнителен налог на 50% за последното тримесечие на 2023 г. Облагането на свръхпечалбата на фирмите от посочени сектори беше в сила само за 2022 и 2023 г.
Огромната част от 217-те милиона лева идва от "Лукойл Нефтохим" и "Лукойл България". Още при приемането на солидарната вноска от МФ посочиха, че малко над 30 са фирмите у нас, които ще бъдат засегнати, но половината от тях били на загуба и на практика няма да платят нищо.
Според експерти сумата от 217 млн. лв. е твърде скромна на фона на очакванията на няколко правителства, които се смениха в този период, "Лукойл" да преведе 600-700 млн. лв. данък. Солидарната вноска е различна от вноската, която "Лукойл" прави към фонд "Сигурност на електроенергийната система". Тя бе наложена на рафинерията в Бургас заради разликата в цената на евтиния руски петрол и цената на сорт "Брент" със специален закон, станал известен като "законът за едното левче". Идеята бе с парите от тези вноски да се финансират транспортните разходи на уязвими групи от населението.