60% от децата се оплакват, че са много натоварени в училище
Половината ученици, но не и техните родители, оценяват знанията като полезни
/ брой: 119
За близо 60% от децата натовареността в училище е висока или много висока. Това мнение се споделя от около 70,4% от родителите им. Малко над половината от родителите и учениците определят нивото на стрес в училище като високо или много високо. Това показва проучване на Националната мрежа за децата, направено за Националния инспекторат по образованието.
Учениците са по-удовлетворени от качеството на образование, което получават в училище, отколкото техните родители. Според учениците фокусът в програмите е основно върху българския език и познанията по математика за сметка на професионалните умения, предприемачеството и социално-емоционалната интелигентност. Родителите пък смятат, че в училище не са достатъчно застъпени здравното и сексуално образование, както и критичното мислене.
Целта на проучването е да установи разбирането за компонентите на качественото образование според ученици и родители, да установи факторите, които влияят върху качеството на образованието, и да направи оценка според мнението на деца и родители.
Мария Брестничка, експерт в Националната мрежа за децата, обясни, че различни компоненти изграждат качественото образование. Ключови обаче са ефективност на училището и учебния процес, ангажираност, намаляване на образователните неравенства,предотвратяване на отпадането от училище, прогнозиране на умения и оценка на притежаваните умения и тяхната приложимост и социално-емоционално образование и обучение.
На въпрос какво е качественото образование над 80% от учениците посочват на първо място усвояването на знания и умения, необходими за пълноценното участие на човек в обществото. Този отговор посочват и близо 90% от родителите. На второ място родителите поставят ангажираността на децата с учебния процес, докато за учениците това е доброто преподаване на учебния материал от учителя.
Изследването сочи, че родителите не свързват качеството на образованието с високи оценки от Националните външни оценявания - 2,90%. Децата обаче са на друго мнение - близо 15% от учениците избират този отговор.
Половината от учениците или 55% казват, че са напълно или по-скоро удовлетворени от образованието, което получават. 20 на сто са на мнение, че са никак или по-скоро неудовлетворени от училището. 38,3% от родители смятат, че тяхното дете е удовлетворено от училището като цяло, докато близо 30% са на мнение, че детето им изобщо не е удовлетворено от обучението си.
47% от анкетираните деца определят знанията и уменията, които получават в училище, като много или по-скоро полезни. Като такива обаче ги оценяват под 30% от родителите.
Близо 15% от участниците в изследването казват, че не се чувстват добре в училище. Средна, добра и много добра оценка за това как се чувстват дават близо 40%.