Поколение на индивидуалисти
/ брой: 6
Преходът е оставил сериозни следи върху поколението, родено след 1989 година. Наскоро група психолози, социолози и учители се опитаха да скицират портрета на тези деца, днешните млади, бъдещите активни граждани на България. Повечето от заключенията на специалистите са, че расте едно поколение на индивидуалисти, които трудно се асоциират с някаква общност на идеали, ценности, каузи. Повечето от учениците се страхуват да си поставят задачи, защото не са уверени в собствените си умения и не знаят как да постигнат целите си. Този поведенчески страх се изразява често в агресия или пълна изолация от активен социален живот. Със сигурност тежки белези в израстването на сегашните тийнейджъри е оставила хаотичната ни образователна система. Която някак изостави социалната си функция, забрави, че трябва да подготвя децата за обществен живот, в който имат нужда да защитават позиции и да решават не само лични проблеми.
Родените след 1989 година се различават драстично дори от тези, родени само няколко години по-рано, твърди социологът Румяна Бъчварова, участвала в задълбочено изследване върху младите хора. Днешните ученици, твърди тя, много държат на собствената си индивидуалност и не искат в никакъв случай да са част от една група. В момента под 1% от децата участват в някакви групи. Данните от изследването показват, че когато ги попитат към каква група принадлежат, децата посочват над 70 различни варианта. Всички те обаче са според това как например те се обличат, каква музика слушат или какво спортуват. Иначе казано, те се обединяват около лайфстал предпочитания, а не около някакви идеи или ценности.
Друго изследване показва, че близо 70% от гимназистите не се чувстват на мястото си в училище. Според психолозите образователната ни система в момента не дава никакви социални умения. Няма нито един предмет, който да насочва децата към това какво да правят с живота си.