02 Октомври 2024сряда10:44 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Танцуващи в нищото

Иван Добчев поставя пиесата на Роланд Шимелпфениг "Преди/След" в театър "София"

/ брой: 238

автор:Светлана Панчева

visibility 3945

Танцуващи в нищото, в "сгъстеното настояще", персонажите на нашето постмодерно обкръжение все повече ни приличат на опитни мишки в някакъв глобален експеримент с неясна концепция и отдавна загубени цели на изследването. Какво можем да провидим зад перманентно увеличаващата се скорост на протичане на времето, освен някакъв банализиран, клиширан синдром да не се оставиш, да тичаш в крак с другите, да не изпаднеш... или, както казва германският философ Хартмут Роза, "танцуваш все по-бързо само и само, за да останеш на същото място", така режисьорът Иван Добчев "тръгва" към своеобразната стилистика на пиесата.

Катерина Керемидчиева и Майя Остоич са "изпадналите ангели"

В усещането на Шимелпфениг за ситуацията на съвременното живеене се натрапва невротичният страх от изоставането, "изпускането на влака", загубата на алтернатива. Персонажите на неговата калейдоскопична пиеса са обсебени от импулса да реализират някаква своя идея-фикс, нещо дълго отлагано, мъчително сънувано, мъждукащо примамливо на хоризонта на очакването и затова те "тук и сега" се опитват отчаяно да "уловят бика за рогата". Усещането е за глад, за тягостна липса на "голямото случване", на пълнотата "да бъдеш". Всичкото "преди" на тези опити обуславя нерадостните последици на "след", смята режисьорът.
И тъй като представата за това кои сме били, кои сме и кои ще бъдем постоянно се променя, героите в този калейдоскоп от "танцуващи в нищото" непрестанно си спомнят нещо или някого, но никога не са сигурни дали споменът е верен и дали изобщо е спомен, а не сън или кошмар. В полутъмното пространство на сцената (сценографията е на Красимир Вълканов), разделена на множество места на действието - легло в хотелска стая, коридор с проблясваща в мрака картина на мост или виадукт, екран с променящи се изображения на гора, пеперуди и вода, кутии-клетки, откъдето наблюдават три "изпаднали ангела", и авансцена, на която една жена над 70 години изрича своите откровения - всъщност протича и прошумява един живот на желания и съжаления, на стремежи и разочарования, на въображаеми победи и поражения.

Гергана Кофарджиева е жената над 70 години, която вече живее на тъмно

Спектакълът на Иван Добчев и неговите актьори Гергана Кофарджиева, Невена Калудова, Борис Георгиев, Елена Димитрова, Майя Остоич, Катерина Керемидчиева, Сава Пиперов, Петя Силянова, Милен Николов, Николай Върбанов, Росен Белов, Лора Мутишева, Пламен Манасиев, Михаил Милчев, Анастасия Лютова, Милена Живкова, Мартин Радилов, Мартин Гяуров и Юлиян Рачков с наситеността и дълбочината на интелектуалното изследване на фрагментарната постмодерна душевност и с впечатляващата изисканост на сценичния рисунък и внушение, несъмнено е театрално събитие. Защото спектакли с такава интензивност на живеенето и мисленето не се срещат често. Защото кинематографичният строеж на представлението, което почти отрича и премахва стандартния диалог или разказа на истории, създава различна оптика и визия за това, което се случва, случило се е или е възможно да се случи. Защото представлението не задава въпроси за какво е било преди и какво става след, а разтваря триизмерна картина на "преди/след".

БДЖ спира 13 влака от днес

автор:Дума

visibility 1494

/ брой: 186

Младите у нас са сред най-късно напускащите родния дом

автор:Дума

visibility 1231

/ брой: 186

Ще има 5-10% поскъпване на олиото

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 186

"Български пощи" спират приемането на пратки за Ливан

автор:Дума

visibility 1200

/ брой: 186

Антимигрантска партия спечели вота в Австрия

автор:Дума

visibility 1273

/ брой: 186

Румъния бедства от бури и дъждове

автор:Дума

visibility 1363

/ брой: 186

Израелски удари във вътрешността на Бейрут

автор:Дума

visibility 1309

/ брой: 186

Накратко

автор:Дума

visibility 4080

/ брой: 186

Да разменим цифрите?

автор:Аида Паникян

visibility 1775

/ брой: 186

Крайнодясната вълна

автор:Таня Глухчева

visibility 1856

/ брой: 186

Колко храна се изхвърля в България и по света?

автор:Дума

visibility 1149

/ брой: 186

Българските поети и техните убийци

visibility 1307

/ брой: 186

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ