Помощ, обслужват ни!
Такса на НОИ за удостоверение "изяжда" авансово увеличението на пенсиите
/ брой: 262
Отдавна съм пенсионер, но не бях ползвал правото си да пътувам с намаление. Посъветваха ме да си извадя от НОИ - Сливен удостоверение, че съм пенсионер, да представя този документ, заедно с личната си карта и снимка, в касата на БДЖ, и срещу един лев да получа желаната карта за пътуване с намаление по БДЖ. Тази процедура "запецна", когато застанах пред гише №9 в НОИ. Поискаха ми шест лева, за да ми издадат удостоверението. Служителката любезно ми посочи залепения на стъклото на гишето ценоразпис на НОИ. Моята пенсия е 252 лв. и на следващото увеличение на пенсиите с 2,4% ще получа около 6 лв. Излиза, че НОИ си прибира в аванс скромното ми увеличение. А удостоверението не получих поради простата причина, че в джоба си имах само 5 лв.
За какво ще доказвам, че съм пенсионер? На 80 години съм, побелял, с бастун и беден при това. Богатият ще се помъкне ли да търси евтин превоз? Че той си има кола...
Спомням си една басня, която преди половин век разказваше знаменитият съветски сатирик Аркадий Райкин: В гората се открило щатно място за мечка. Била назначена комисия от лъвове. Явила се една мечка за свободното място. Комисията я пита: "Имаш ли документ, че си мечка?" Кандидатката отговорила: "Че какъв документ искате? Аз съм си мечка!" Естествено, не я назначили. След малко пристига заекът, който представил документ, че е мечка. И го назначили! Каква е поуката? А бе, каква поука ще търсите, когато в комисията вместо лъвове седели магарета...
Две възрастни жени, които станаха неволни свидетелки на моето меко казано разочарование, ме посъветваха да отида на гарата и срещу лична карта и 1 лев да получа желаната карта за намаление. Те самите така направили. Удостоверението на НОИ било излишно. Опитах се да се свържа с жп касата на гарата за информация по телефона, но никой не отговаряше на позвъняванията. Обърнах се към телефонни справки 11800, дадоха ми още един телефон, от който разбрах, че гарата е в ремонт. Жп касата работи, но няма телефон. В стохилядния Сливен жп касата е единственото място за продажба на билети и за информация. В касата сигурно има компютър, но няма телефон, а по-голямата част от простолюдието, към което принадлежа, няма достъп до интернет.
Бележки, справки, удостоверения - това е в основата на всяка една бюрокрация. А ние, вместо да ги намалим, ги набутахме в компютрите, откъдето никой вече не може да ги изгони.
Кръстьо Берберов, Сливен