И винетките скъпи, и пътищата на дупки
/ брой: 43
Изключително рядко ми се налага да пътувам по пътища, за които е задължителна винетка. Сигурно е, че има много хора в същото положение. Обикновено плащам за седмичен стикер, защото няма дневен, за да мога да изляза от страната, когато пътувам например за някоя съседна държава. И така за повече от 3-4 пътувания винетка не ми е необходима. Но заедно с всички други, които не се опитват да кръшкат от закона, пълним държавната касичка и продължаваме да шофираме по кофти пътища. Преди няколко месеца, само за да вляза в страната, трябваше да се изръся 10 лв. за стикер, който изобщо не ми бе необходим до приключването на неговия срок. Както не ми бе потребен за друго, освен да изляза от страната. Изключително неприятно е обирането на джобовете на хората заради липсата на дневна винетка, което ни принуждава да плащаме за нещо, дето не ползваме. Други пък в началото на всяка година са пред дилемата дали да платят за няколко седмични или направо да си купят годишна винетка от 67 лв.
По информация на медии продадените през миналата година винетки са внушителен брой - 6 милиона. Едва 33% от продадените стикери са годишни, останалите 67% са краткосрочни. През изминалата седмица от Комисията за защита от дискриминация съобщиха, че цените на винетките, валидността на годишния стикер и липсата на дневни винетки за леките коли поставят потребителите в неравностойно положение. Според комисията винетната система у нас противоречи на Закона за защита от дискриминация, както и на европейската директива за евровинетката. От което следва, че всички ощетени потребители могат да си потърсят правата пред съда по реда на Гражданско-процесуалния кодекс, а Европейската комисия може да стартира наказателна процедура срещу страната.
Само ден след това доста нервно регионалният министър отсече, че дневна винетка няма да има. Европейските стандарти изискват равнопоставеност между цените на годишните и на краткосрочните винетки. Според тях цената на месечната винетка не трябва да надвишава годишната с 10%, седмичната - с 5% от годишната, а дневната - 2% от годишната. От което става ясно, че по отношение на цените сме далеч от стандарта. Това означава, че цената на дневната винетка (ако я има, де!) трябва да е 1,34 лв., на седмичната - 3,35 лв., а максималният размер на месечната не трябва да е над 6,70 лв.
Плевнелиев огласи, че през тази година ще бъдат продадени винетки за над 200 млн. лв. През миналата година сумата, събрана от стикерите, е 195 млн. лв. Същият този министър, обявен за човека с най-висок рейтинг в Бойко-Борисовото правителство, пресметна, че около 400-410 млн. лв. са необходими, за да се елиминират тотално дупките по пътищата на страната. Ако е така, проблемът с дупките не е въпрос на пари, а на организация, за която Плевнелиев отговаря. Иначе 67 лв. са наистина малко за година шофиране по пътищата, ама... ако са хубави. И същевременно тези 67 лв. са много при сегашнато отвратително състояние на пътната мрежа.
Но на нас хем винетките са ни скъпи, хем пътищата на дупки.