Образование
Обучението онлайн задълбочи неравенствата в училище
МОН препоръчва максимум присъствени занятия през новата учебна година
/ брой: 141
Не помня в последните 30 години в Министерството на образованието и науката за два месеца да е свършвана толкова работа, колкото свърши служебният екип сега. Той вече представи резултатите от работата си по матурите, външното оценяване и завършването на учебната година, по реформите във висшето образование и по парите за сектора в Плана за възстановяване и устойчиво развитие, а в края на миналата седмица екипът на проф. Николай Денков огласи пред журналисти подробен и обстоен анализ на четвъртия си приоритет - онлайн обучението по време на пандемията през 2020-2021 г. Въз основа на установените плюсове и минуси МОН излезе с категорична препоръка: през следващата учебна година обучението да е присъствено - при гарантиране на всички мерки за здравето на децата и учителите, и само в много крайни случаи да се преминава към дистанционни занятия. Не е добро дистанционното обучение особено за детските градини и за децата със специални образователни изисквания.
През 2021 г. под 1% от учителите са провеждали индивидуално обучение с ученици, в предишната година делът им е бил 10 пъти по-голям. 60 на сто са работили изцяло онлайн, но са били много по-натоварени и подложени на стрес. От родителите 75% са удовлетворени от обучението от разстояние. Учителите, директорите, родителите и учениците са героите на времето, защото успяха да се справят в тежки условия и да няма пропуснато учебно време, заяви проф. Денков. Онлайн обучението обаче създава някои технически проблеми, а и задълбочава проблемите на системата, които съществуват и без пандемията, е установила експертната комисия, направила анализа. Намалява се мотивацията на децата да учат, увеличават се и без това големите неравенства в системата и рискът от преждевременно отпадане на деца, а неизвинените отсъствия са скочили със 70%. При семействата, в които родителите са с основно образование, делът на децата, които изобщо не посещават училище, достига 52%!
44 000 ученици нямат компютри, 34 000 са без интернет
Средно само 5% от учениците не са били обхванати в онлайн обучение, но децата, които нямат компютри или лаптопи и няма как да учат дистанционно, са около 44 000, съобщи министър Денков. 34 000 нямат достъп до интернет. Особена тревога будят Шумен, Сливен и Хасково, където извън обучението са между 12,6 и 8,2%. В селата само 12,5% от децата имат достъп до интернет. Всеки пети ученик в професионалните гимназии няма достъп до компютри и интернет, а в тях се обучават около 50% от гимназистите. Предприети са преговори с финансовото министерство за необходимите средства за стартиране на процедурата и мерки до края на септември да бъдат осигурени устройствата и поне половината от ощетените ученици да ги получат.
Ножицата между знаещи и изоставащи се разтваря
При анализа е установено, че децата, чиито родители нямат средно образование, показват резултати с 50 на сто по-ниски от средните. А когато родителите са с висше образование, резултатите на децата им са с 40 на сто над средното. При 60% от учениците има влошаване на знанията, цели 30% не покриват дори основите за усвояване на нов материал и умения! Особен проблем е математиката. Около 27% от децата не могат да покрият изискванията за знания след седми клас, в същото време баловете за прием в гимназиите бяха високи тази година. Това означава, че се разтваря ножицата - едни от учениците получават отлично образование, другите са проблем, който вещае преждевременно напускане на училището, след това - неграмотност, бедност, престъпност, социални помощи, каза министърът. Ако не се вземат мерки сега, нещата ще се влошат още повече, предупреждава той.
Ваксинирането - сега!
МОН е предприело интензивна разяснителна кампания за необходимостта от ваксиниране на учителите. Според проф. Денков най-големият проблем сред педагозите е липсата на обективна медицинска информация. В кампанията участват най-авторитетни професионалисти в медицината и учени от БАН. Според министъра предоставянето на такава медицинска информация е и пътят за противодействие на антиваксърите, които са доста агресивни.
Всички прогнози показват придвижване на варианта "Делта" на коронавируса към България и е крайно важно сега, през тази седмица, да се ускори ваксинирането сред учителите, за да може до 15 септември да са минали етапите на имунизация, категоричен е Денков. На учителите се отпускат два дни отпуск в дните на ваксиниране. Ваксинираните учители в края на учебната година са били между 30 и 40%, целта е до септември да станат поне 70%. Защото голяма част от родителите не пускат децата си на училище, защото се страхуват от заразяване. Нищо не може да замени пряката работа на учителя с децата в час и тяхното социализиране при присъствената форма, каза зам.-министър Мария Гайдарова. Длъжни сме, освен качествено обучение, да осигурим и защита за здравето на хората в системата, каза тя.
Рестрикции спрямо учители, които не желаят да се ваксинират, обаче няма да има. Важното е да се обясни на хората, те самите да разберат - или се ваксинирате, или ще се разболеете с непредвидим изход, каза Николай Денков. Само в случаи на специфични имунни заболявания лекарят преценява за ваксинирането, но е доказано вече, че при хронични заболявания рискът от смърт е по-висок. Следващият екип в МОН ще каже как здравните правила ще се прилагат в образователната система според ситуацията.
Помощ за учителите и децата
Образователните медиатори и социалните работници се оказват ключови при дистанционно обучение, затова в бюджета трябва да се осигури устойчиво финансиране на възнагражденията им, подчерта зам.-министър Евгения Пеева. Пари са осигурени до края на януари 2022 г. МОН всяка година трябва да определя приоритетни области за квалификацията на учителите, съобразени с най-сериозните дефицити на национално ниво. Особено за работа с информационните ресурси и за новите начини на общуване с децата и родителите. Започнало е създаването на методика за идентифициране на учениците в риск от отпадане, разработването на мерки за преодоляване на пропуските в знанията на най-уязвимите в рамките на европейската програма "Образование" 2021-2027. Ще се дефинират и насоки в кои крайни случаи и как може да се премине към онлайн обучение. Сред мерките е обогатяването и преустройването на Националната електронна библиотека.
В националната програма "Отново заедно" към 14 юли са одобрени проектите на 491 училища с 12 878 ученици, чакат одобрение още 200 заявки. Публикувана е за обществено обсъждане до 29 юли НП "Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти". Има и лятна ваканционна програма на МОН в 28-те области на страната, като включените в нея занимания са безплатни за децата и учениците.
Освен това ще се осъвременят и хармонизират пет от образователните стандарти, вероятно днес МОН ще публикува проектите за тях за обсъждане - за учебния план, за информацията и документите за системата; за организацията на дейностите в училищното образование; за оценяване на резултатите от обучението на учениците; за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.