08 Октомври 2024вторник21:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Как ще съживяваме икономиката

Подобряване на бизнес климата, стимулиране на износа и въвеждане на почасова ставка за заплащане на труда

/ брой: 132

автор:Йордан Съев

visibility 2557

Гледах телевизионно предаване с участието на финансовия министър. Като банкер и макроикономист той съвсем реално достига до извода, че основната предпоставка за излизане от кризата е оживлението на стопанската дейност. Това безспорно е вярно.
Ето, сега искат да продадат "Товарни превози" на БДЖ, защото според ръководството те били губещи. Работниците и служителите пък твърдят, че те са печеливши и всъщност се подготвя поредната приватизационна далавера. Обективно погледнато, печелившата дейност на "Товарни превози" на БДЖ е спомен от близкото минало. Те бяха наистина печеливши, когато техен основен клиент беше МК "Кремиковци", който използваше 73% от капацитета на товарните вагони. Други 9% се ползваха от заводите за тежко машиностроене в Радомир. Клиенти бяха военните заводи с общо 8,5%. За превоз на живи животни и селскостопанска продукция се използваха близо 7% от товарните вагони. Сега тези клиенти ги няма. Коефициентът на използваемост на "Товарни превози" е спаднал на 23-26%. Това се знае и от потенциалните инвеститори, затова, ако се стигне до приватизация, те ще предложат ниска цена, тъй като срокът на възвръщаемост на вложените средства ще бъде дълъг. Положението може да се промени, ако се увеличи трафико-оборотът. Затова обаче трябва да има желаещи да се ползват от услугите на "Товарни превози".
Понеже у нас потреблението е ниско, главно поради силно намалената покупателна способност на голяма част от населението, основният път за стопанско оживление минава през засилване на износа. Вярно, конкуренцията е много висока, ние сме изгубили традицонни пазари, връщането на тях и излизането на нови е изключително трудно. Дребният, средният и дори едрият производител не са в състояние да направят почти нищо. Така е било и в царска България. Тогава са били създадени държавни картели за износ - зърнен, тютюнев, кожарски, които са изкупували продукцията. По време на социализма имаше външотърговски предприятия със същата цел.
Държавата, респективно министерствата няма какво толкова да управляват в страната днес, защото почти всичко е частна собственост. Тяхната роля е да създават бизнес климат за стопанска дейност. Когато такъв е налице, ще се развиват промишлеността и селското стопанство, което води до наличието на работни места. Но те имат и регулираща роля. Когато в макроикономически мащаб се установи, че производителността на труда е достигнала примерно 60% от тази в ЕС, тогава и заплащането за труда трябва да съответства на нея. А не като сега, при положение че нашата производителност е 46% спрямо тази в ЕС, заплащането да е 20%. Това означава, че коефициентът на експлоатация е 80%, при положение че максимално допустимият в ЕС е 9%. Този коефициент е въведен от американския президент Фр. Д. Рузвелт през 1934 г., който е интерпретация на постановката на Маркс за преразпределение на стойността на принадения продукт.
Само у нас и в Румъния от страните в ЕС съществува минимална месечна работна заплата. Навсякъде другаде има най-ниска почасова ставка. В Германия тя е 6,5 евро. Значи, ако си нает да извършиш някаква работа, дори и да си най-нискоквалифициран и работиш 4 ч., затова получаваш 26 евро. По косвен път може да се определи минималната заплата, която при пълна заетост е 1144 евро за 22 работни дни. Това не е нещо фиктивно измислено. За формирането на такъв доход се имат предвид минималните средства, които са необходими за преживяване. Това са критериите, които трябва да се въведат и у нас.

"Топлофикация София" е единствената губеща топлофикация в света

автор:Дума

visibility 744

/ брой: 191

Властта спешно отпусна пари за земеделци и животновъди

автор:Дума

visibility 803

/ брой: 191

У нас можело да се съхранява отработеното ядрено гориво до 2032 г.

автор:Дума

visibility 694

/ брой: 191

Българите най-често изолират дома си, за да пестят ток

автор:Дума

visibility 755

/ брой: 191

Салвини обвини ЕК в "екотероризъм"

автор:Дума

visibility 724

/ брой: 191

Социалистите в Гърция избират нов лидер

автор:Дума

visibility 698

/ брой: 191

"Хизбула": Няма място за Израел в региона

автор:Дума

visibility 798

/ брой: 191

Накратко

автор:Дума

visibility 1009

/ брой: 191

Кървава годишнина

автор:Юри Михалков

visibility 726

/ брой: 191

Контрол

автор:Барбара Пейчинова

visibility 898

/ брой: 191

50 нюанса тъпо

visibility 718

/ брой: 191

Млада вълна срещу обичайните заподозрени в 23 МИР

автор:Дума

visibility 797

/ брой: 191

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ