Масова култура и кич
/ брой: 145
Любомир Кольовски
Помните, надявам се, оня чех Давид Черни май се казваше, който преди години представи България в една тоалетна инсталация - някакво клозетно клекало, картата на Отечеството ни и някакви други суперавангардни простотии, гарнирани с трикольора. Тогава много хора се възмутиха от примитивизма на тоя бездарник, но с времето забравихме и чеха, и "произведението" му.
Сетих се за тоя нещастник покрай вълненията и разгорещените спорове, предизвикани от колосалната пошлост и кичозност на олимпиадата в Париж. Това събитие дълго ще се помни. По-дълго, отколкото "творбата" на чеха, която засяга само нас. А игрите във Франция са световно събитие и видяното по време на откриването засяга хората от петте континента.
Сетих се и още нещо. Някога в университетите се изучаваше дисциплината "Марксистко-ленинска естетика" (МЛЕ). В Софийския университет, който тогава не беше светия, а беше само "Климент Охридски", основни лектори по тази наука бяха професорите Исак Паси и Иван Славов. Основен сегмент беше понятието МАСОВА КУЛТУРА, което имаше за цел да представи в някакви приемливи одежди некачествените продукти на изкуствата и културата на тогавашното общество. Ширпотребата беше агресивна и даже войнстваща и имаше нужда от идеологическа защита.
Проф. Славов бе един от първите, които дефинираха понятието КИЧ и дори написа книга за това явление. Той не доживя да види "инсталацията" на Черни. Не доживя и славното дефиле на откриването на олимпийските игри. Много жалко, че в наше време нямаме такива блестящи умове и талантливи изследователи, въпреки че аз знам какво биха казали и Славов и Паси за тоалетната творба на чеха и за откриването на Олимпиадата в Париж. Но нямам капацитета и дарбата на професорите и каквото и да кажа, няма да прозвучи изчерпателно, обективно и убедително. А светът изпитва остра потребност някой знаещ и можещ да му изкрещи, че хората затъват в тресавището на разврата и перверзията. Не съм наясно как би се наричала тази естетика - дали ще е марксистко-ленинска, или някаква друга, няма особено значение. И дали с научна дисциплина може да се спре нашествието на новите, "цивилизованите" варвари.
По времето на соца ни учеха, че културата и изкуствата на капитализма са упадъчни и антихуманни. Оказа се, че това е вярно. Жалко за поруганите писатели, художници, композитори и други творци, принесени в жертва на безумните си наследници и техните извратени идоли.
Фейсбук