13 Август 2024вторник13:12 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Абсолютната примадона

Пет години без Юлия Винер

/ брой: 160

автор:Огнян Стамболиев

visibility 1177

В продължение на повече от три десетилетия Юлия Винер-Ченишева (1929-2010) беше абсолютната примадона на националната ни сцена. Може да се каже, че бяха малко оперите, в които тя не участваше, особено тези от големия, класическия репертоар. Нейният пробивен, изразителен, плътен и силен драматичен сопран се отличаваше не само със специфичната, неповторима красота на тембъра, но и с големия си диапазон, с отличната техника и съвършената певческа линия. В своите близо 60 роли тя винаги беше първата, премиерната изпълнителка, предпочитана от диригентите и режисьорите. Винаги стабилна, готова. Тя не отлагаше спектакъл или репетиция, не маркираше, беше по немски прецизна, съвършена.
Родена е в София на 17 юни 1929 г., под знака на артистичните и неспокойни Близнаци. Произхожда от семейство на руски евреи белоемигранти. Учи музика от дете. От 1947 до 1951 г. е в Консерваторията, в класа на проф. Елена Ангелова-Орукин. След две години се явява на конкурс и е приета за редовна солистка на Софийската народна опера.
Дебютът й е на рождения й ден - 17 юни 1954 година, в една голяма и твърде трудна, особено в певческо отношение роля - Леонора от Вердиевия "Трубадур". Диригентът Асен Найденов е във възторг от качествата и сигурността на дебютантката. Той ще стане "нейният диригент", а тя - "неговата певица". Ще работят дълги години заедно плодотворно на националната ни сцена. Зареждат се роля след роля: Амелия от "Бал с маски", Ярославна от "Княз Игор", Лиза от "Дама Пика", Татяна от "Евгений Онегин", Донна Анна от "Дон Жуан", Дездемона от "Отело", Сента в "Летящият холандец", Елза от "Лоенгрин",  Тоска, Виолета Валери, Мюзета, Аида, Леди Макбет, Мадалена от "Андре Шение", Турандот, Абигаил от "Набуко", Одабела от "Атила", Луиза Милер... Роли различни, проблемни, изискващи гласов формат, музикалност, усет към стила на автора. В тях забележителната й вокална техника и фразировка, умелият преход в различни по сила динамични степени, както и отличното медзавоче във височините, бяха наистина несравними, образец на голямо, забележително певческо майсторство. 
  Юлия Винер изграждаше своите героини главно по вокален и музикален път. В сценичен план търсеше едрите щрихи, окрупнените жестове, сдържаните мизансцени - една външна статика при една вътрешна динамика. Притежаваше красива сценична външност, изразително лице и мимика и типично излъчване на драматичка. Особено впечатляващи бяха нейните Аида и Елизабет от "Дон Карлос" и Леонора от "Трубадур", в които талантът й блесна по един неповторим начин. Това бяха и най-дълго играните й роли в София, в страната, а и в чужбина.
Заедно с примата сред мецосопраните Надя Афеян (1917-2000), народната артистка Юлия Винер беше постоянен гост - солист на Берлинската Щатс опера. Там цели 12 години носеше тежкия сопранов репертоар, при това на немски език /!/ и бе изключително високо оценена от публиката и критиката. Получи и званието "Камерзингерин", близко до нашето "Народен артист", с което бе удостоена още като млада, през 1965 г.  Беше, както казват италианците, наистина "la prima donna assoluta" (абсолютната примадона). Днес просто нямаме първо сопрано от нейната класа.

Жените са с по-ниски обезщетения за безработица

автор:Аида Паникян

visibility 43

/ брой: 153

Всяка трета медицинска сестра е в пенсионна възраст

автор:Дума

visibility 46

/ брой: 153

Мощен взрив стресна Бургас

автор:Дума

visibility 48

/ брой: 153

158 са новите случаи на заразените с ХИВ

автор:Дума

visibility 43

/ брой: 153

2300 лева средна работна заплата у нас

автор:Дума

visibility 37

/ брой: 153

Готвят лицензиране на гориво от "Уестингхаус" за VІ блок

автор:Дума

visibility 48

/ брой: 153

"Активни потребители":

автор:Дума

visibility 47

/ брой: 153

Нов пожар в РСМ до нашата граница

автор:Дума

visibility 39

/ брой: 153

ЕС критикува Скопие за диалога със София

автор:Дума

visibility 46

/ брой: 153

Новият лидер на "Хамас" иска преговори с Израел

автор:Дума

visibility 48

/ брой: 153

Накратко

автор:Дума

visibility 56

/ брой: 153

От панталона до заплатата

автор:Аида Паникян

visibility 42

/ брой: 153

Примитивна пропаганда

visibility 57

/ брой: 153

Деформирани представи

visibility 53

/ брой: 153

Благодарим ви, че ни отсрамихте!

автор:Нешка Робева

visibility 46

/ брой: 153

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ