Стари и бедни
/ брой: 141
Както е тръгнало, в най-скоро време София, или поне централната й част, може да се окаже мястото с най-чист въздух в страната. Това ще бъде резултат от съвместните "усилия" на министерството на транспорта и Столичната община. По молба на общинарите ведомството на Ивайло Московски подготвя наредба, според която в центъра на София ще могат да се движат само автомобили, отговарящи на екологичните стандарти Евро 5 и 6. Така на практика жълтите павета ще бъдат забранени за 99,9% от колите у нас.
Известно е, че отдавна сме се превърнали в автоморгата на Европа. Възрастта на автопарка е над 20 години и той спешно се нуждае от подмяна. Но това няма как да стане с наредби и други административни актове, въвеждащи ограничения. Транспортният министър пише една наредба, други идеи има екоминистърът, който обмисля промяна на екотаксите за автомобилите. Появи се и идеята колите да бъдат снабдени с различен на цвят стикер, в зависимост от това колко замърсяват въздуха. Друга мярка срещу старите автомобили вероятно ще бъде и увеличаването на данъците. Какъв ще бъде ефектът от всичко това е рано да се каже, но този казус показва за пореден път, че управляващите в България обикновено се движат подир събитията и решават проблемите, след като те вече са се появили. При което обикновено се атакуват последствията, а не причините.
В конкретния случай със старите коли причината е ясна. Просто българинът е беден, с ниска покупателна способност и затова купува евтиното. Според анализ на РИА "Новости" със средната си заплата българинът може да купи 430,5 л бензин А-95, докато в съседна Гърция средното месечно възнаграждение стига за 789 л, а в Люксембург - за цели 2755 л. От бившите соцстрани България е на опашката по покупателна способност заедно с Румъния и Украйна. Ако имаха пари, хората едва ли щяха да опрат до таралясниците на Европа. Всичко останало е следствие, включително и ограничаването на достъпа на старите коли до центъра на столицата. То със сигурност ще има съмнителен ефект.