Спрете безогледното "произвеждане" на професори*
Декларация на Събранието на академиците и член-кореспондентите към Българската академия на науките за приложението на Закона за развитие на академичния състав
/ брой: 77
Законът за развитие на академичния състав в Република България бе публикуван на 21 май 2010 г., но практическото му приложение започна през м. март 2011 г. Той не въведе унифицирани държавни изисквания за минималните необходими показатели, които кандидатите за доцент и професор трябва да покрият, за да кандидатстват за подобни академични длъжности. Това доведе до масово принизяване на изискванията и масово хабилитиране на стотици кандидати. Тази практика дава лицето на съответния университет или научна организация, които очевидно са занижили своите изисквания към кандидатите. Хаблитацията по този начин се превърна в непрестижно постижение, а новохабилитираните учени, в доста случаи, не са носители на нови знания.
Въвеждането на научно жури, оценяващо кандидатите в конкурсите, има позитиви и ни приближи към европейската и световната практика. Липсата на ограничителни условия при подбора на членовете обаче доведе до порочни практики, до условия за лобизъм и корупция. Не се формира национална листа на хабилитирани лица, нито се създадоха условия за определяне на независим състав на журито.
Конкурсите и конкурсните места не се обявяват в национална листа за годината от Министерството на образованието и науката. На практика не се получава реална конкуренция при провеждането на конкурсите. Създадоха се условия за самовъзпроизводство във всеки университет, колеж или научна организация, а техният реален национален престиж и признание останаха без значение.
Не бе създаден орган за контрол на приложението на закона. Липсва система за контрол: върху нормативните документи на всеки университет или научна организация; върху качествата на кандидатите за академични длъжности и оценката на техните трудове; върху състава на научните журита; върху спазването на процедурите.
Процедурите се наситиха с повече бюрокрация, нарасна документацията. Не бе разписан модел на протичане на процедурите, които се превърнаха в символични краткотрайни събития. Защитата на дисертация запази същия модел, само се четат повече рецензии и становища. Дисертационните трудове не се промениха по обем и оформление по посока на утвърдения в света модел, акцентиращ на 4-5 публикации в чуждестранни списания с импакт-фактор.
Посочените причини и поредица други детайли ни карат да поискаме:
1. Да се ревизира действието на ЗРАС от новоизбраното Народно събрание и се осъществят срочни промени в него и в Правилника за неговото приложение.
2. Препоръчваме на МОМН експертно да внесе корекции в Правилника за приложение на ЗРАС, който да спре по-нататъшното негово вредно влияние.
3. На базата на нововъведените единни държавни критерии да се извърши ревизия на проведените от началото на 2011 г. процедури за избор на професори и доценти.
4. В съответствие с изискванията на Закона за насърчаване на научните изследвания (чл. 7а) министърът на образованието, младежта и науката да подготви срочно критерии за оценка на научноизследователската дейност на висшите училища и научните организации.
29 март 2013 г.
* Заглавието е на редакцията