29 Декември 2024неделя19:14 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Със зелените билети за зелен хайвер

За Бога, братя, не... дишайте!

/ брой: 21

автор:Денчо Владимиров

visibility 2828

"Докъде ни докарахте, бе, некадърници" - едва ли има вече човек, който да не си е помислил нещо подобно по повод иновациите на управниците ни.
Само за 27 години София стана град на  нестандартните решения. Ако преди време, при мандата на столичния кмет Бойко Борисов, от София излитаха по пътищата на страната та чак до Силистра, стряскащи чужденците огромни камиони с бали столичен боклук (някои ги припознаваха за нов вид въоръжение, съветски катюши), то сега, по  времето на проточилото се тягостно столично управление с кмет наследничката на Борисов, еднопартийката му Фандъкова, настана час и за пълно ошашяване на софиянци и гости на града. Заради взетите куп екзотични нестандартни решения за войната с фините прахови частици. Липсват само плакати или билбордове, на които с вдигната фронтовашки ръка кметицата да призовава: "За Бога, братя, не дишайте!" И измислиха пак упражняващите се в управление на столица демагогско решение - прелъстително, в незнаен ден и час намаляване на цената на билета в градския транспорт с пускане на зелени билети от по лев. С явна хитроумна цел - да се отвлече вниманието на софиянци от кошмарния проблем с дишането на мръсен въздух, без да се бръкне хирургически в корена на заболяването.
Свърши вече спокойствието на софиянци и гостите на града! Те вече ще са в непрекъснат кошмар да следят денонощно от общинарските информационни източници кога фините прахови частици ще се повишат във въздуха. Та да могат да пътуват със зелен билет, кога и къде да паркират колата си и под какъв ъгъл, кога могат да запалят свещите за тортата на рождения ден на децата си и прочие. Интересно дали общината скоро няма да се включи информационно в борбата с частиците и със сирени? Катаджиите ще трябва да изоставят  героичната си епична борба с пияниците и другите нарушители на пътя и ще тръгват на лов с приборчета да улавят от кой ауспух какви наднормени газове излизат. И пак "оха, има проблем, кво правим сега", плащай глоба, пък иди  доказвай после, че нямаш сестра...
Старите софиянци, колкото и да се напъват, не могат да си спомнят през мрачното тоталитарно  време на социализма да се е стигало до такива  абсурдни усложнения в живота им заради въздуха. Не че и тогава е нямало коли, които да изпускат газове като всяко живо същество, напротив - тогава, за разлика от сега, в столицата е имало къде по-мощна индустрия , но пак не се е стигало до зелен билет с намалена цена. Да си припомним, че тогава билетът за градския транспорт бе стигнал до 6 стотинки! Затова и хората, въпреки тази "висока" цена, масово се возеха с обществения градски транспорт, а колите си ги използваха само за пикници, ходене на село и екскурзии по красивата ни тогава социалистическа родина. И ето защо тогава е нямало толкова коли по улиците и не се е стигало до общинарски демагогии със зелени билети и цял кошмар от правила за паркиране на кола в столицата.
"Абе, да ги оставим софиянци да се оправят сами с проблема с въздуха си, дето сами си го натресоха, напъвайки се да се правят столица на света, на мегаполис, що световен автобоклук бе домъкнат в София, ами да си видим и нашето дередже..." Така казват пловдивчани, където въздухът, разбира се, не е по-чист от софийския. Но изглежда стратегически, с оглед статута на града като Европейска столица на културата, местната инспекция по въздуха не поставя компрометиращи информационни табла за замерен мръсен въздух така, както го правят софиянци. А трябва да има такива табла и във втория по замърсен въздух, пардон, по население все още град в България. Та да знаят и хората от града на тепетата кога да вадят противогазите от чантите и да си ги монтират по боен армейски норматив за три секунди на главите. Мръсният въздух с фини прахови частици и в Пловдив е факт, за който обаче от години местните управници и платени еколози се правят стратегически на разсеяни! И особено патриотично сега. Защото като как да има мръсен въздух в Европейската столица на културата! Както се правят на разсеяни управниците и инспекторите и за това, че, за разлика от съседни областни градове, в Пловдив вече от години няма екологичен тролейбусен транспорт! И ако по учебна програма в училище госпожата трябва да покаже на децата тролейбус, тя организирано, със суха храна и бутилка минерална вода, ги води на еднодневна екскурзия до Пазарджик или Стара Загора!
Впрочем от години, съвсем като в приказките, Пловдив вече няма и проблеми със замърсяване на въздуха, водата и земята от дейността на един голям комбинат за цветни метали, който изпотрови всичко наоколо си през десетилетията. И ако в началото на демокрацията имаше какви ли не оперетно организирани масови протести срещу този треснат не на място комбинат - отровител в най-плодородната земя на България, то той все пак си остана все така непоклатимо плътно до Пловдив и в гъсто населения район наоколо с алибито, че благодарение на някакви японци, този  мегапроизводител на олово, цинк и кадмий вече не изпуска нищо! Чудо на чудесата! Сигурно японците си имат безпроблемно такива чисти комбинати във всеки квартал на Токио? Намиращият се до комбината друг химически завод за препарати за растителна защита и торове също се отърва по мистичен начин от скандалната си слава на отровител на природата. Ами, щом са вече толкова невинни тези замърсители с химия, да ги обяви тогава министър Ангелкова за нови туристически обекти и в тях да се развие направление за привличане на чужди  туристи като в санаторно-оздравителни комплекси!?
Ясно е, че каквито и проблеми да има и в Пловдив с въздуха, с водата, с чистотата на почвата, то и в общински, и екологични институции, в правилни медии, в рекламни кампании, мълчанието за това ще е все така пълно. Над Пловдив като град от тракийската низина често лягат мъгли. А най-дълготрайната се оказва  информационната мъгла относно истинския му замъглен екологичен портрет! Така че пловдивчани, не по-малко от софиянци, имат право също да извикат с множество болни гърди: "За Бога, братя, не дишайте!"
 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 43152

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 39883

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 43566

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 44167

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 42900

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 41243

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 38485

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 37472

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 59294

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 48563

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 43192

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 41538

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ