Обществени поръчки за лична употреба
/ брой: 233
Промените в Закона за обществените поръчки, които бяха приети през февруари, са довели до увеличаване на нарушенията в тази област, алармираха вчера от Института за правни анализи и изследвания и Сдружението "Журналисти за прозрачно управление". По данни на Сметната палата над 76% от обществените поръчки у нас са опорочени, като това може да доведе до спиране на парите от страна на Европейската комисия по оперативните програми.
Цифрите са красноречиви и отдавна не са новина. Публична тайна е, че точно този закон е сред първенците по промени и допълнения, винаги правени под благовидната мантра за повече прозрачност, честност и лоялна конкуренция. Вятър и мъгла! Резултатът е все по-голямо затъване в корупционни схеми и дори подхвърляне на "ценоразписи" за даваните от бизнеса рушвети.
Сред най-често срещаните нарушения се оказва разделянето на обществените поръчки, за да се намали прогнозната стойност и критериите да са по-ниски. Целта е ясна - да спечели "нашият" човек, като се заложат удобните за него условия. А ако случайно не се класира, "правилната" фирма има няколко изпитани с времето начина да се блокира изпълнението на договора или неговото 100-процентово заплащане.
Прави впечатление, че изследването акцентира върху нарушенията при поръчките на общините. Там между 70 и 85% от провежданите процедури и търгове са с нарушения, като най-често те са свързани с опит за манипулиране на самата поръчка. Интересно е да се види обаче какъв е процентът на узаконените безобразия и при поръчките на централната власт. Защото е почти същият.
Изводът? ЗОП узаконява корупцията от самото си създаване насам. И няма как да бъде другояче, при положение че отговорността не е лична, а на разни комисии. Всичко се свежда до правила за документиране, а не до следене какво и как се харчи. Единственият начин нещо да се промени е да има изискване за проверка на пазарна цена спрямо тази от търга, както и истински публичен регистър - с цялата документация от предложението за процедура през тръжна документация и договори та до приемо-предавателни протоколи, фактури и гаранционни карти. Това обаче засега си остава само пожелание.
И още нещо - според експертите основните причини за въпросните корупционни практики били в недостатъчния административен капацитет, в липсата на достатъчно знания и опит у хората по места, които провеждали поръчките. Дали обаче корупцията е следствие? Дали не е първопричина за нагласените търгове и законови промени? Защото по стар навик български няма по-сладко нещо от кражбата на общественото и гоненето на личния келепир.