Кой ти гледа закони
/ брой: 113
Вече има интерес за концесията на Летище София, и то от световни лидери в областта, похвали се вчера транспортният министър Ивайло Московски. Но тя не била самоцел - ще спасяваме БДЖ. В същото време Горанов заяви, че концесията на летището не е единственият начин за финансиране на БДЖ. Ами като има варианти, защо е нужно да се харизва печеливш стратегически държавен актив? Още повече, че от последния oтчет на МФ стана ясно, че имаме рекорден фискален резерв, а също и бюджетен излишък. Министерството не пропусна и отново да се похвали с преизпълнение на приходите в бюджета. При толкова приходи, излишък от 819 млн. лв. по последни данни, резерв от близо 12 млрд. лв. и изтеглен нов заем от 4 млрд. лв., от който само 900 млн. лв. отидоха за погасяване на стар дълг, толкова ли не може да се извадят 458 млн. лв., за да се спаси БДЖ? Която също е стратегически държавен обект. Освен това летището не е губещо предприятие, но изкуствено се източва чрез нерентабилни договори.
Но най-важното - парите от концесия по закон влизат в Сребърния фонд и е против всякакви правила да се разходват за друго. Има си процедури, закони, правила, субординация - как може да функционира икономиката и държавата въобще, ако не се спазват? Пълен фарс беше и спирането на търга за АМ "Хемус" - с еднолично нареждане в разрез с всякакви правила на обществените търгове. Затова с право сега турската компания ни съди. По същия начин бяха взети парите на здравноосигурените от НЗОК - прословутите 1,5 млрд. лв. Уж за други наложителни разходи. Да припомним и че според Закона за здравето 1% от парите за акциза трябва да бъде заделян за здравна превенция - това обаче никой не го спазва. Това закони, Конституция, договори - никой ги няма за нищо. А щом управниците ни не ги зачитат, как да искаме това от гражданите?