Да модернизираме и манталитета
/ брой: 1
Възможно е забавяне при обработката на данъчни декларации по интернет, предупредиха вчера от НАП. До 6 януари електронните услуги, предоставящи данъчно-осигурителна информация, ще работят с данни, актуални към края на миналата година. Документи пък ще се издават едва от седми. Да е предупреждение от слабоработеща институция, да разберем. А то от агенция "отличник".
Допреди броени дни НАП отново беше сочена за пример. Подобрения в административната дейност, лидер по събираемост и по приходи за 2015 г. Агенцията е събрала 1,6 млрд. лева повече в сравнение с 2014 г., похвали се изпълнителният директор на НАП Бойко Атанасов. Събираемостта на нововъзникналия дълг в законно установения срок скочила до 80% - такива резултати не помнел от 20 години, откакто е в НАП. Причината за това били ясни и точни правила. За кого обаче - явно не за гражданите.
Дни преди Нова година от НАП съобщиха, че формулярите на тазгодишните декларации за облагане на доходите на физическите лица и за корпоративните данъци са вече онлайн. Сроковете са ясни. Но защо не беше ясно още тогава, че има проблем или че е в реда на нещата да има забавяне? Ако не е било ясно, хвалбите за яснота, точност, предсказуемост леко се компрометират. Наскоро агенцията бе отличена и с три награди, една от които за инициативата "Усъвършенстване на лидерството чрез внедряване на подхода коучинг, като стил на управление", в рамките на който през програми за екипен и индивидуален коучинг бяха усъвършенствани лидерските качества на всеки четвърти ръководител в НАП. Много хубаво, каквото и да значи. А сега нека усъвършенстват и елементарното планиране на дейността си в рамките на седмица, че и за гражданите да са по-полезни.
Прочее, ускорената събираемост в голяма степен се дължи на засиления натиск и проверки, а не на подобрения за данъкоплатеца. В края на годината Бойко Атанасов заяви, че идеята на НАП е да бъдат предсказуеми за лоялните данъкоплатци и непредсказуеми към нелоялните. Последното звучи като заплаха за още по-рестриктивни действия. Само да не почнат като "Софийска вода" да пращат т.нар. колекторски фирми (модерните мутри) да си събират борчовете, че язък за напъните за модернизиране на услугите.
И това непрестанно хвалене как над 80 е-услуги на приходната агенция спестяват на бизнеса и гражданите 300 млн. лв. годишно. Ами в ХХI век сме, логично е основни плащания и услуги да се случват електронно, с ХХ век ли ще сравняваме разходите на данъкоплатците? Пък и в повечето случаи е-услугите са изграждани за администрацията, а не според нуждите на гражданите и фирмите. Нека припомним, че един от проблемите за неслучването на електронното управление е чиновници сами саботират процеса, току-виж станат излишни... Та, ако има проблем - "там е заровено кучето".
Няма спор, че НАП е доста по-напред в сравнение с други ведомства, най-вече с въвеждането на единния персонален код за достъп, но като ще бъдем модерни в услугите, нека осъвременим малко и манталитета на обслужващите, че малко изостава от е-модернизацията.