Бюджет 2010 може да е последният за Дянков
Управниците смятат да харчат непрозрачно, с това се обяснява разминаването между отрицателен приход и увеличен БВП
/ брой: 258
Бюджетът на Дянков не е добре разчетен и свидетелство за това ще са промените между двете четения в Народното събрание. Дянков не си е свършил работата и този може да е последният бюджет, подготвен от него като финансов министър. Това заяви в Пловдив народният представител от Коалиция за България Захари Георгиев.
Говори се за предстоящи изменения в основни параметри като здравеопазване, образование и социални дейности, допълни той. Прецеденти като актуализация на финансовата рамка 2010 в средата на годината и неприемане на такава за следващата година не е имало досега, изтъкна още Георгиев.
Дянков планира увеличение на БВП от 67 на 77 млрд. лв., а в същото време прогнозите за приходната част са с отрицателен ръст. Според Захари Георгиев подобно несъответствие има две причини. Едната произтича от намерението на управляващите да скрият приходи, които по-късно да харчат непрозрачно, а другата е признаване, че институциите, занимаващи се с фиска като НАП и митници, няма да направят вземанията си.
Депутатът социалист предупреди, че се предвижда и неимоверно увеличение на корпоративния данък, а общините ще останат притиснати в ъгъла, защото почти нямат средства за капиталови разходи.
За още един парадокс, който се съдържа в параграф 72 на закона за републиканския бюджет, алармира Захари Георгиев. Текстът постановява задължението общинските съвети да приемат бюджетите си, в противен случай ще останат без заплати. Това показва безпардонно отношение спрямо местните власти, счита пловдивският народен представител.
В заключение той определи бюджета на Дянков като "копи-пейст" на предходния, но със сменен източник за попълване на финансовия дефицит. Ако недостигът през 2010 г. се покриваше от резерва, оставен от предишното правителство, то през 2011 г. се планира това да става чрез емитиране на облигации, при това с твърде висока доходност от 6.8 %, изтъкна депутатът. В Испания процентът е 4.5, в Португалия - 5.3, дори във фалиралата Ирландия доходността на държавните облигации е 6.3 %, посочи Георгиев, който е категоричен, че такава емисия води до загуби за държавата.