10 Август 2024събота00:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

(Добро)душни мисли

/ брой: 88

автор:Владимир Георгиев

visibility 3283

Неоправданият оптимизъм нанася същата вреда като непредизвикания песимизъм. Радваш се на надежда, която не виждаш, но допускаш, че съществува. Подобна религиозна утопия вероятно е хармонична и действа антидепресивно, но едва ли е градивна. Все пак - да оставим религията на миряните и духовенството, на църквата, а да се вгледаме в реалността на песимизма и оптимизма. Чак тогава ще видим дали има светлина в тунела на битието, което очерня дните ни.

Броят на хората, наричани понякога мизантропи, мразещи човека като недостоен, е относително малък. Това обикновено са или преуспели индивиди с реституционна идентичност, или вродено усещане за нереализирано, или реализирано превъзходство, които очакват светът да върви нагоре, за да срещне евентуално нозете им. Те са щастливи посвоему и общуват предимно помежду си. Нямат ярки политически позиции, защото по принцип не обичат яркото.

Повече са принудителните песимисти. Те се срещат на всяка крачка - обикновено изглеждат съвършено зле. Недобре облечени, с износено самочувствие и по-износени обувки, с развалени зъби, добре образовани и зле осъществени, но усмихващи се понякога, дори надсмиващи се на себе си. Те не вярват вече в доброто, защото не го виждат. Не искат да мечтаят, защото реалността презира мечтите. Възрастните изоставят неубедителните си молби към децата да се върнат, децата вече не искат да се връщат. Те са "Унижените и оскърбените" на Достоевски, стискащи в джоба жалките остатъци на "Шагреновата кожа" на Балзак, макар да знаят, че тя не изпълнява желания. Затова и не желаят нищо, само стискат магията на надеждата, невярващи в нея. Невярващи в нищо. Дори в себе си.

Не са малко и оптимистите. Или са облечени с власт, или са съблечени от отговорност - но най-често виждат повод за радост там, където законът не може да достигне. Щастието им идва от грабежа и кражбите, от вярата в неопровержимото зло и ненаказаната сигурност, че светът винаги ще бъде тъй лош, както е създаден. От тях. И несправедливостта ще е по-силна от доброто, не за друго, а защото просто доброто не може да издържа дълго без кислорода на вярата. Затова убиват вярата на път и под път, където я срещнат или където тя случайно повдигне глава. Силни са, разбират се под сурдинка и са единомишлено алчни, зле образовани и нагли, агресивни и отмъстителни. Вярват в добруването на своето его, тъй като друго его не може да съществува, както и държава, в която законът и нравите да имат смисъл отвъд практическото си безсмислие и привидност.

Тези три групи човеци живеят заедно, срещат се, общуват, спорят, съдят се. Представителите на отделни групи понякога влизат в интимни отношения и дори се женят. Противоположностите се привличат, създават се прослойки с черти от една и друга група, но те са крехки формирования и обикновено имат нетрайно съществуване. Обитават една територия и това по никакъв начин не е достатъчно да намерят повод за приобщаване към сходни ценности. Защото такива ценности просто няма. Не може и да има.

Някои наричат това класова борба. Антагонизъм. Динамично проявление на естествения подбор. Ще надделеят по-добрите. Неандерталците ще отстъпят на хомо сапиенса. И човечеството ще продължи да се развива от по-добрите, по-силните и по-приспособимите.

Други го наричат съдба. Тази, която отрича смисъла на държавата и предназначението да опосредява битката между доброто и злото, между справедливото и несправедливото. Тази съдба, същата, обезсмисляща оптимизма като вреден, а песимизма като безполезен.

Всъщност нещата като че ли се свеждат именно до това - дали има смисъл от държава, която не функционира? Нейната видимост създава илюзия, осигуряваща предимство само на едната от групите. И вероятно на част от мизантропите. 

"Боташ" отказва да променя договора с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 397

/ брой: 151

ЕК е одобрила строежа на втори мост при Русе

автор:Дума

visibility 427

/ брой: 151

За година 271 милионери повече

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 151

Браншът недоволен от промените в закона за туризма

автор:Дума

visibility 367

/ брой: 151

Киев напредва в Курска област

автор:Дума

visibility 483

/ брой: 151

10 нови огнища на чума в Гърция само за ден

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 151

Иран се колебае за удар срещу Израел

автор:Дума

visibility 440

/ брой: 151

Накратко

автор:Дума

visibility 1381

/ брой: 151

АЕЦ-ът и глупците

автор:Нора Стоичкова

visibility 732

/ брой: 151

Вън търговци на полове и розова загриженост!

visibility 377

/ брой: 151

Психиатрия за политически лунатици

автор:Александър Симов

visibility 465

/ брой: 151

Да откриеш островите Уллънг-до и Докдо

visibility 482

/ брой: 151

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ