Семейни тайни, смърт и сълзи сред горещото лято
Постановката на Ясен Пеянков "Август в Оклахома" от Трейси Летс бележи още един нюанс в американския сезон на Народния театър
/ брой: 36
На сцената се издига подробен и хиперреалистичен разрез на голяма къща с много стаи, стълби, кабинет, кухня и таван. Прозорците са облепени с хартия, нищо не се вижда през тях. Задух, жега и напрежение царят през този август в Оклахома. Сценичното пространство, оформено от Васил Абаджиев, задава още от самото начало стилистиката на представлението. Драмата на едно голямо американско семейство, изпълнена (както си му е редът) с много тайни, сълзи, скрити трагедии и недоизказани истини, се разиграва сред спарения въздух на премълчаването, лъжата и полуистините.
Трите сестри и майка им - Параскева Джукелова, Радена Вълканова, Бойка Велкова и Рени Врангова
"Най-значителната американска пиеса, поставена на Бродуей в последните години", "Това е невероятно занимателна и трогателна история, гъсто наситена със събития и невероятни характери. Смешна и в същото време проницателно трагична комедия. Тя даде тон на всичко, случващо се на Бродуей", "Изключително занимателна и истински взривяваща ни пиеса", "Трейси Лец в Бродуейския си дебют ни представя завладяваща семейна драма, от която ти се завива свят. Това е царски подарък за бродуейските театрали" - с такива възхвали на американската критика идва у нас пиесата на Тейси Летс "Август в Оклахома". Макар че според мен това е пиеса, написана скромно и изцяло в канона на класическата семейна драма, в която доста ясно проличават силните влияния на автори като Юджин О`Нийл, Артър Милър или Тенеси Уилямс.
В своята постановка режисьорът Ясен Пеянков постига една от заветните цели на режисурата - режисьорът да "потъне" или "да се изгуби" в актьорите. И наистина "Август в Оклахома" на сцената на Народния театър е стопроцентов актьорски спектакъл, в който най-интересното, най-важното и най-стойностното е какво правят актьорите и как го правят. Иначе нито историята за тайните любови и раздели, нито разкритията за неочаквани роднински връзки между членовете на многолюдното семейство Уестън, нито спомените за смешни или драматични случки от младостта са особено оригинални или непознати.
Онова, което не бива да се пропусне в представлението, е мощното присъствие на Бойка Велкова в ролята на Вайълет, която създава изключително плътен, многостранен и наистина сложен образ, който буквално помита всичко наоколо както с гротескно-комедийните, така и с дълбоко трагедийните си измерения, многоликата и жестока фурия Барбара в поразително богатото на нюанси и неочаквани обрати изпълнение на Радена Вълканова, ранимата и едновременно с това силна посвоему Айви на Рени Врангова, която пази тайната си любов и е готова да я защитава докрай, свенливият и някак недоизказано странен Малък Чарлз на Марий Росен. Ето защо най-вече заради това "Август в Оклахома" е спектакъл за ценителите на доброто актьорско изкуство.