Половината българи с нарушени потребителски права
Най-много нарушения правят търговците, хранително-вкусовата промишленост и мобилните оператори
/ брой: 63
Почти половината от хората се оплакват от нарушаване на потребителските им права през изминалата година. Това показват резултати от изследване на общественото мнение, оповестени вчера. Изследването е направено между 5 и 8 март 2012 г. от агенция "Естат" по поръчка на сдружение "България на гражданите". Малко над 47 на сто от анкетираните казват, че правата им са нарушавани поне няколко пъти през последните 12 месеца. Делът на тези обаче, потърсили помощ от правозащитна организация, е 9,5 на сто. Най-слабо недоволство изследователите регистрират при възрастните хора над 60 години. Потребителите не познават законите, защитаващи техните права, установява изследването. С нормативните документи са запознати едва 27,7 на сто от запитаните, като най-информирани са хората под 30 години. Секторът, в който най-много нарушават правата на потребителите, е търговията - 23,9 на сто, следван от хранително-вкусовата промишленост - 19,7 на сто, и мобилните оператори - 15,3 на сто. Близо две трети от запитаните са недоволни от държавната политика спрямо монополите, като най-критични са хората с висше образование, мениджърите и предприемачите. Сред българските потребители доминира мнението, че трябва да има финансов омбудсман - 67,8 на сто. Най-висок е делът на отговорилите утвърдително в София - 76 на сто. Година след година в България продължаваме да отчитаме най-неудовлетворения и невярващ потребител в Европа, каза на пресконференцията Меглена Кунева, председател на сдружение "България на гражданите" и бивш еврокомисар по правата на потребителите. Тя цитира изследване, според което най-много оплаквания в Европейския съюз има от интернет услугите, от които са недоволни 91 на сто от потребителите. Най-малко оплаквания се регистрират от градския транспорт - метрото и влаковете - 63 на сто. В рамките на Стратегия 2020 са предвидени 175 млн. евро за програма "Потребители", информира Кунева. Тя изрази надежда България да вземе необходимото от тези средства, тъй като българските потребителски организации не получават пари от държавния бюджет, а могат да допринесат за защита на правата на потребителите.