19 Ноември 2024вторник05:43 ч.

Ирена Анастасова: Безплатните учебници са наша битка и наша победа

Академичен стил, неразбираем за децата, претовареност с понятия, липса на връзка между различните учебни предмети изобилстват в учебниците, казва депутатът от "БСП за България" в 48-то НС

/ брой: 26

автор:Деси Велева

visibility 1544

Интервю на Деси ВЕЛЕВА


ИРЕНА АНАСТАСОВА е родена в Монтана. Завършила е философия в СУ "Св. Климент Охридски" със специализация по социология. Дълги години е директор на едно от най-популярните училища в столицата - 125 СОУ "Проф. Боян Пенев" в кв. "Младост". Била е общински съветник от БСП в София. Народен представител от БСП в 42-то, 44-то, 45-то, 46-то, 47-то и 48-то Народно събрание. 

 

- Г-жо Анастасова, БСП успя да постигне една немалка победа, засягаща образователната сфера и по-конкретно учениците. Депутатите единодушно подкрепиха предложението на социалистите за безплатни учебници за всички ученици в един от последните дни на парламента. Какво е значението на тази стъпка?

- Това е позиция на БСП още от времето на парламентарните избори през 2017 г. и е моя лична битка вече много години. Затова се радвам, че бяхме подкрепени от всички парламентарни групи. Разбира се, нямаме илюзии, че тази подкрепа е напълно искрена. Ако беше така, щяхме да имаме безплатни учебници още в 44-то Народно събрание. Просто сега идват отново избори и нямаше как останалите парламентарни групи да не подкрепят такова предложение. За да се стигне, обаче, до гласуването му в зала не беше просто и лесно. Така че това наистина беше наша битка и наша победа. За да се разбере значението на тази промяна в предоставянето на безплатни учебници, ще кажа, че и досега нямаше законова пречка безплатните учебници да са за всички деца и ученици, но както знаете - не бяха. Само в детските градини и за учениците от първи до седми клас държавата осигуряваше учебници, тъй като те се предоставяха по наредба на МОН. Затова ние предложихме промени в Закона за предучилищно и училищно образование, с които записахме изрично, че безплатните учебници са за всички деца в детските градини и всички ученици от първи до дванадесети клас.

Защо това е важно? Защото, особено в последните години, голяма част от семействата в България изпитват затруднения при закупуването на учебници за гимназистите. Това са по 200-300 лева за един ученик и умножено по две, ако са двама. Така че това беше много важно решение на Народното събрание, за което се борихме сериозно. Говорим за равен достъп не просто до образование, говорим за достъп до качествено образование. А качествено образование без учебници на този етап от развитието на образователната ни система няма. Фактът, че сме осигурили училищни автобуси, които да извозват децата до средищните училища, не означава, че сме осигурили достъп до качествено образование. В една четвърт от училищата в страната средният успех на матурите миналата година беше слаб 2. Това е много тежка оценка за качеството на образованието.

- Имаше и все още има коментари дали тази мярка не трябваше да е обърната само към затруднените финансово българи или да засегне уязвими семейства. Защо според вас правилният избор е да се обхванат всички ученици, независимо от финансовото или социално положение?

- Да, имаше такива коментари и на заседанието на Комисията по образованието и науката. Това бяха предимно народни представители от "Демократична България", "Продължаваме промяната" и ГЕРБ. В нашата страна разделението между бедни и богати вече е ужасяващо. И няма начин в българското училище също да делим децата на бедни и богати. Държавата трябва да осигури безплатни учебници за всички. Ако има родители, които не желаят децата им да учат по използвани учебници, защото има и такива, то те спокойно могат да си купят нови комплекти от магазините. Срокът на ползване е три години и досега няма проблем от това. 

- Възможно ли е да възникнат проблеми при осигуряването на средства за първата година от влизането в сила на промените? За нея се изисква най-голямата сума от 80 млн. лева. 

- Не мисля, че трябва да говорим за това, когато става дума за образованието на децата ни. Държавата хвърли милиарди в некачествено строителство на магистрали, близо 5 милиарда за самолети на хартия и е грозно да правим проблем за 80 млн. за учебници на децата ни. Още повече, че това е сума за три години, т.е. става дума за около 20-25 млн. лева годишно. Несравними величини с милиардите. За 2024 г. тези пари трябва да се намерят.

- От левицата направихте категорична заявка, че следващата стъпка е промени в съдържанието на учебниците. Защо са нужни те?

- Това е другата ни многогодишна битка. По времето на коалиционното правителство за първи път от години започна реален преглед на учебните програми и учебното съдържание. За съжаление, след падането на правителството тази работа на МОН буксува, а трябва да продължи именно със съдържанието на учебниците. И това е изключително важно, защото всеки, който има ученик, ще ви каже за безумния език, на който е поднесено учебното съдържание в сегашните учебници. Академичен стил, неразбираем за децата, претовареност с понятия, липса на връзка между различните учебни предмети и още, и още. Мога да говоря много и с примери. По-важното е да се преборим и с това.

- Към какво трябва да бъдат по-конкретно ориентирани тези промени - в опростяване на учебното съдържание, така че да е по-достъпно за учениците, или по-скоро в намаляването на обема му?

- Необходимостта от промени е във всички тези посоки - разтоварване на учебното съдържание от теми и понятия, които са тежки за учениците; преместване на определени теми в по-горен клас или обратното, съобразно възрастовите особености на децата и способността им за възприемане на учебното съдържание. Трябва да има разказ на достъпен, разбираем и заинтригуващ за учениците език на учебното съдържание, както и съобразяване на учебното съдържание с придобитите знания в различните учебни дисциплини.

- Ще продължите ли да отстоявате позицията, че трябва да има по един учебник по предмет? Какви ще бъдат ползите от тази мярка?

- Ще продължим, разбира се. С един учебник по предмет за клас ще се създадат условия за еднакво представено учебно съдържание за всички деца и ученици и следователно за еднакво прилагане на образователните стандарти за придобити знания и умения. Когато учителят прецени, че има ученици, които могат да бъдат стимулирани с по-тежко учебно съдържание и ще се справят с това, те ще могат да надграждат знания и умения чрез учебните помагала.

В заключение искам да кажа, че прокламираните реформи в системата досега не доведоха до по-добро качество на образованието. Напротив, то непрекъснато пада. Затова смятам, че докато не постигнем три неща - нови учебни програми и учебно съдържание, нов начин на подготовка и квалификация на учителите и нова учебна среда, качеството няма да се подобри. За това се иска воля, кураж и последователност в годините напред. Ако това не направим като нация, ще продължим да берем плодовете на образование с ниско качество.

  


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ