"Яблена Натура" в Ботевград
Пленер по живопис събра художници от различни краища на страната
/ брой: 159
Броените дни на всеки пленер са предизвикателство за художниците, които са призвани да създадат завършени произведения. Очакваната творческа концентрация се постига, когато организаторите са създали оптимални условия за работа и когато самите артисти са мотивирани да вложат енергия за реализацията на творческите си инвенции.
Пленерът по живопис "Яблена Натура" в Ботевград беше организиран за поредна година от председателя на СБХ в града Володя Казаков, с финансовата подкрепа на местния бизнесмен Цветан Цеков. В него взеха участие художниците Георги Андонов от Кюстендил, Данаил Атанасов от Перник, Милослав Бонов-Мибо от София, Николай Русев от Хасково, Радослав Нейчев от Оряхово, Стоил Мирчев от София и Володя Казаков от Ботевград.
Домакините се трудиха сърцато и с ентусиазъм, за да предоставят добри условия за творчество, макар че има още какво да се пожелае във връзка с организацията на бъдещите пленерни издания, както и по подготовката на платната, за да бъдат удовлетворени професионалните изисквания на художниците. Въпреки това за четири дни творческо съзидание всеки от участниците достигна със специфичния си изказ до "златното сечение" на изкуството. Постига се, когато авторът се вслушва в гласа на интуицията си и не изневерява на своята индивидуалност, съчетавайки в органично единство линия и колорит.
Данаил Атанасов, един от характерните наши съвременни художници, е типичен пример за това правило, с оригинален изказ в двете си платна, като остава верен на своята концепция за естетизирана абстрактна живопис, внушавайки алюзия за синтез в платната си между изобразително изкуство и музикална образност. В интервю с него той казва: "Една картина е готова тогава, когато човек усети, че трябва да спре." Изпълнените му платна на пленер "Яблена Натура" са поредно доказателство за безпогрешния му усет за достигането на сюблимно звучене в едно живописно произведение.
В платната си Георги Андонов постига експресивна изразителност, влагайки колорит, който насища картинното пространство с енергия и виталност. Извисяващите се кипариси в синьо са най-характерният композиционен елемент, зад който е златистият силует на достолепен храм. Над тях се реят динамично преминаващи облаци, а под този небесен свят една земя, богата и стоплена от живителните си тонални акценти.
Николай Русев представя също две творби - едната е фигурална композиция, типична за по-ранния му период, където откриваме елементи от стилистиката на кубизма, на сюрреализма, както и от наивизъм, инспириран от света на приказното творчество. Второто му платно е абстракция, зад чиито обобщения е изведена символика - лаконична изразителка на житейско-философски настроения на автора.
Радослав Нейчев спира вниманието на зрителите с градските си пейзажи, в които с импресионистична лекота на мазката пресъздава богато нюансираната светлина и хармонично спокойствие на летния ден. Художникът импровизира успешно и форма на торс от керамичен строителен материал.
Милослав Бонов-Мибо остава верен на своите оригинални търсения в областта на живописта и каменната пластика. В духа на пленерната традиция Мибо пресъздава една от улиците на Ботевград, потопена в зеленина, пронизвана от светлината на деня. Той демонстрира отново вярното си чувство за тонално раздвижена композиция и точна перспектива. Бонов успя да завърши и три малки пластики, за чиито художествени внушения решаващо значение имат деликатното и вещото третиране на материала. Природната пейзажност вдъхновява Стоил Мирчев и Володя Казаков, за да изразят върху платно различни нейни състояния.
Произведенията, създадени на пленера "Яблена Натура", бяха експонирани на площад "Саранск" в централната част на Ботевград.
Георги Андонов
Милослав Бонов-Мибо - Торс
Милослав Бонов-Мибо
Радослав Нейчев
Радослав Нейчев
Володя Казаков
Стоил Мирчев