Колонката на Иван Петков
Поредният изкуствен бюджет на Пловдив
/ брой: 75
На 18 април Общинският съвет на Пловдив със сигурност ще приеме поредния изкуствено напомпан бюджет. Нещо, което няма да бъде прецедент за най-стария жив град в Европа. Това е вече модел на управление на общината при ГЕРБ от 2011-а насам.
Заложен е бюджет от 526 млн. лв. за 2022 г., след като за 2021 г. при план от 470 млн. лв. изпълнението е 392 млн. лв. Планираните местни приходи са също необяснимо завишени, но реално те няма да бъдат изпълнени. За администрацията в общината и районите са предвидени 27 млн. лв. издръжка - с 5 млн. лв. повече от 2021 г. От тях държавата дава 15 млн. лв., а 12 млн. идват от местните данъци. Това показва, че при необходими 600 души, а назначени 760, пловдивчани плащат за 8 зам.-кмета, всеки със секретарка и шофьор, и още над 160 души, които могат да бъдат съкратени. Повече от ясно е защо се поддържа такъв щат. В общинската администрация е назначена цялата партийна номенклатура на ГЕРБ.
На фона на съвременния свят, в който най-много се говори и се прави за зелените площи, в бюджета на Европейската столица на културата за ОП "Паркове и градини" са предвидени 11 млн. лв., а за "Чистота" - 30 млн. Това обрича поддръжката на 9500 дка зелени площи на провал. Показателно е, че и в предвидените средства за капиталовата програма, която е от 119 млн. лв., за зелена система са отделени само 1,8 млн. Така парковете и градините са обречени. Дори в новия Общ устройствен план на града има предвидени терени за ново жилищно застрояване, където доскоро е била зелена площ. Т.нар. зелени клинове се унищожават систематично. За да бъде картината още по-отчайваща, в програмата не са заложени средства за спасяване на парк "Лаута", "Дондуковата градина" и нещо, за което ние, социалистите, алармираме - за социализацията на река Марица.
В годините на управление на общината от ГЕРБ капиталовата програма се изпълнява под 50%, т.е. реално много от нещата няма да се случат, а отново всичко ще остане в цветни снимки по сайтове и вестници. Важно е да се отбележи, че липсват и много други ключови обекти - основен ремонт и разширение на бул. "Рогошко шосе", нова сграда на Математическата гимназия, реконструкция на ул. "Младежка", основен ремонт на СУ "Св. Св. Кирил и Методий", преустройството на старата сграда на БНБ, която ние, социалистите, още по време на първите парламентарни избори м.г. настоявахме да бъде музей на Пловдив.
Няма ясен план и предвидени средства дори само за изготвяне на проекти за разширението на входно-изходните артерии - бул. "Коматевско шосе", бул. "Пещерско шосе", Голямоконарско шосе. Тапите са огромни. Те водят и до индустриалните зони на града, а повечето граждани използват автомобили в пиковите часове. Обстановката е изнервена, а местните власти за поредна година нехаят. Въпреки че гилдията на архитектите многократно алармира, че процедурата по поръчки на "инженеринг" без технически проекти е порочна, явно тази практика ще продължи и през т.г., тъй като обекти, които се изпълняват в момента - подлез Модър-Царевец, подлеза на бул. "Марица"(юг), ремонтът на бул. "Кукленско шосе" и т.н., са без такива проекти.
Приходната част също е изкуствено завишена, което води до неясно изпълнение на разходите. За съжаление на пловдивчани, за поредна година избраните старейшини ще подпишат "бял чек" на администрацията, която безконтролно ще харчи.