Нов председател - стари практики
Властта превърна ЕРП-тата и топлофикациите във фабрики за принудително производство на длъжници
/ брой: 39
С назначаването на новия "регулаторен" председател правителството само потвърждава, че старите практики ще продължат. Защото ДКЕВР е създаден именно за да узаконява конкретните противоправни практики и търговски измами на престъпните монополисти. Комисията е държавен орган и цялата й дейност, вкл. правилата за образуване и прилагане на тарифите и цените, се командва от правителството. Така е от създаването й през 1999 г. от правителството на Иван Костов.
Костов прозорливо отчита, че със започналия от неговото правителство
тотален погром над промишлеността
приходите в държавния бюджет постепенно ще секнат. Как да издържа партизаните си тогава? България е във валутен борд и рецептите на Световната банка са за рязко покачване на съществуващите и налагането на нови данъци и такси, най-вече на енергийните. Тоест приходите да се генерират от сектора с най-големи търговски обороти. Но подобен подход би се отразил пагубно на правителството, а СДС възнамеряваше да остане поне десетилетие във властта. "Изходът" е отговорността по цените да се прехвърли върху един "независим" орган. Правителството да остане "на чисто", а негативите от ценовия рекет да се прехвърлят върху бушона, наречен регулаторна комисия.
Костов подцени обаче интелигентността на българина, който съвсем скоро усети по джоба си, че една държавна комисия не може да бъде "независима", че словосъчетанието "независим държавен орган" е нещо като дървено желязо, като мутренска бухалка, която непрекъснато те "респектира". Както и обстоятелството, че в страните-членки на ЕС в дейността на регулаторите е застъпено широкото участие на експерти от неправителствения потребителски сектор. Поради тези и други причини Костов трябваше да понесе удара на избирателя и да слезе от властта. Но челната идея за грабеж чрез регулатора остана. И галопиращо продължава да се осъществява.
Съгласно разпоредбите на чл.чл. 3 и 68-а на Закона за защита на потребителите (транспонирани от Директива 2006/2004 ЕО), забранява се всяко действие или бездействие, противоречащо на законодателството в защита на потребителите; обявява се за недействителна и нищожна всяка уговорка, която изключва или ограничава правата на потребителите; както и всяка клауза, която отказва да съблюдава тези права или изключва прилагането на този закон в държава-членка на ЕС. Иначе казано, предписанията на ДКЕВР, както и всякакви уговорки в "общите условия", които ограничават или са във вреда на потребителите, са недействителни и нищожни.
Комисията обаче продължава да съчинява наредби за поскъпване на енергията,
да генерира беззаконие
да създава напрежение сред гражданите и обществото. Налице е причинно-следствена връзка между създаването на ДКЕВР и последвалия галопиращ скок на "цените" във вреда на гражданите и обществото.
До днес комисията не е изпълнила нито едно от основните си задължения, разписани в закона; нито действа като "независим специализиран" орган, съгл. чл. 2 от правилника й, нито пък регулира, чрез създаване на правилни отношения между потребителите и енергийния сектор. При сезиране за нарушени, винаги решава в полза на енергийните монополисти. На практика комисията е пръв проводник на интересите им.
За 13-те години от създаването си ДКЕВР успя да закрепости потребителите на произвола на енергийните монополисти, да им наложи "услуги", които нито ползват, нито желаят да ползват, на "цени", които са непосилни за 95 на сто от хората. За седем милиона българи няма пазар, за тях не действат ЕС директиви и регламенти. Задължителни са единствено принудително налаганите актове на ДКЕВР, които пък са функция от ламтежа и престъпните деяния на монополистите. На практика ДКЕВР е създадена и действа единствено, за да легитимира кражбите и грабежа на енергийните монополисти.
Впрочем самото й съществуване като "държавна" отдавна престъпва разпоредбите на ЕК. Препоръките са за създаване на независими от правителството национални регулатори с широки пълномощия, напълно независими от всякакви публични или частни интереси. Изложено е и виждането на Европейската комисия какъв точно трябва да бъде регулаторът: Граждански форум за енергетика (CitizenТs Energy Forum) като движеща сила за изграждане на конкурентни пазари на дребно и за гарантиране защита на интересите на потребителите... (пар. 3.2.2. и пар. 3.4.2. в съобщение от комисията до Европейския парламент съгласно член 251, параграф 2, втора алинея от Договора за ЕО; също встъпителния пар. 34 и чл. 35 на Директива 2009/72/EC от 13 юли 2009 г., със задължение за транспониране до 3 март 2011 г.)
Само преди дни ЕК поиска тежка санкция срещу България в размер на 16 896 евро глоба на ден. Причината е неизпълнени задължения по Третия енергиен пакет, състоящ се от две директиви относно общите правила за вътрешния пазар на газ и електроенергия (2009/73/ЕО и 2009/72/ЕО) и три регламента (ЕО/715/2009, ЕО/714/2009, ЕО/713/2009). Целта на пакета е да се създаде единен и ефективен европейски пазар на газ и ток, така че цените да се държат на възможно най-ниски равнища. И най-важното - да се укрепи независимостта и правомощията на националните регулаторни органи. Пакетът е приет през юли 2009 г. и задължава държавите-членки незабавно да го въведат в националното си законодателство. ГЕРБ обаче три години си прави оглушки: нито го е транспонирал, нито е създал независим регулаторен орган.
Наказателните санкции
срещу България визират и продължаващото съществуване на ДКЕВР като държавен, а не като независим от правителството национален орган. Доколкото обаче крайната дата за транспониране - 3 март 2011 г. - отдавна е изтекла, актовете на ДКЕВР са не само антибългарски и антипазарни, те вече са противоевропейски, а продължаващото съществуване на комисията в този си вид, формално погледнато, е нелегитимно. Ergo актовете й, постановени след 3 март 2011 г., следва да бъдат считани за нищожни. Включително 13%-то увеличение на "цената" на тока!
Протестите на хората следователно са напълно легитимни. Те искат защита на законните си интереси, спиране на грабежа, справедливост. Докато правителството отказва да съблюдава законността, отказва да транспонира ЕС норми, отказва да изпълнява конституционните си задължения да работи в интерес на гражданите и обществото. Властта е тая, която се обявява против върховенството на закона, против стриктното прилагане на ЕС норми.
Именно властта превърна електроразпределителите и топлофикациите във фабрики за принудително производство на длъжници, а гражданите - в заложници за вечни времена. Вместо да разпусне нелегитимния регулатор и да се пристъпи към създаването на Национален граждански регулаторен орган, властта назначава нов председател на стария орган. Което означава продължаване на старите грабителски практики. Нещо повече - ГЕРБ е безпомощен дори да намери професионалист и некорумпиран човек за поста. Още неназначена, новата шефка на ДКЕВР била готова да се раздели с поста си, защото е сгазила законите, като е вършила незаконна он-лайн търговия с цигари. Така проблемът на властта с кадрите става проблем и за всички нас.