БДЖ спира 13 влака от днес
След две години може да очакваме 20 нови композиции
/ брой: 186
От днес, 1 октомври, БДЖ въвежда промени в разписанието, съобщиха от компанията. 13 влака спират да се движат, като повечето са пътнически и крайградски линии, но има и някои бързи влакове. Част от тях ще бъдат заменени с нови влакове, но ще има и такива, които се заменят с автобуси. 4 композиции ще пътуват по съкратени маршрути, а има и други размествания.
Най-голямата промяна в разписанието е, че се възстановява експресният влак "Синият Дунав" между София и Русе, който като бонус ще бъде с германски вагони. Ако интересът е подобаващ, линията ще бъде възстановена за постоянно. Билети вече може да се купят и онлайн на сайта на БДЖ. Сред композициите, които вече няма да се движат, са Бърз влак № 2610 от Варна за София, който заминава в 04:50 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4661 от Варна за Стара Загора, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за София; Бърз влак № 2617 от София за Варна, който заминава в 14:35 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4610 от София за Русе разпределителна, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за Варна; Бърз влак № 4640 от Стара Загора за Горна Оряховица, който заминава в 16:10 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4660 от Стара Загора за Варна, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за Русе;
Бърз влак № 4641 от Русе разпределителна за Стара Загора, който заминава в 06:06 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4611 от Русе разпределителна за София, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за Стара Загора.
След 3 провалени обществени поръчки в началото на септември транспортното министерство най-сетне подписа договор за 20 нови мотрисни влака за БДЖ. Железниците ще получат 20 влака с минимален капацитет 300 пътници и скорост над 160 км/час от “Шкода”. Периодът на доставка е 24 месеца, като спазването на срока е патово, защото краят за изпълнение на инвестиции по плана за възстановяване е август, 2026 г.
Това бе четвъртата поред обществена поръчка за доставка на влаковете, като предните 3 бяха за друг тип машини - push-pull влакове. Първата поръчка бе обявена от бившия министър Георги Гвоздейков с мотиви, че няма предвидени в бюджета пари за изграждане на ремонтна база, а следващите паднаха заради неспазени срокове на доставка и други нередности. Така с напредването на времето изпълнението на поръчката стана невъзможно и се стигна до смяна на вида влакове. На новата процедура се явиха двама участника - “Шкода” и “Алстом” с оферти за доставка на машините при цена от съответно 511 и 659 млн. лв. Офертата на “Шкода” за поддръжка е при цена от 3,99 лв. на км.
По тази поръчка не бе подадена жалба, което е изключение за тези процедури. Офертите са много по-ниски от прогнозната стойност, която бе определена на 1,2 млрд. лв., защото е съобразявана с цени на друг тип влакове. Договорът със “Шкода” се сключва на фона на неяснота за развитието по друга голяма поръчка - за доставка на 35 мотрисни влака и още 7 двуетажни. По тях за изпълнител бе избрана немската “Щадлер”, която изненадващо се оттегли от вече подписания договор за 7 двуетажни влака и отказа да сключи контракт за 35-те мотриси. За тях транспортното министерство ще преговаря с втория в класирането - консорциум около Pesa, с оферта за 840 млн. лв. Трети в класирането е Алстом с оферта за 883 млн. лв.
Всичките процедури са по плана за възстановяване, като това са едни от най-големите проекти по него. Покрай проблемите с поръчките и многото аварии в железниците служебният премиер Главчев свали доверието си от бившия министър Георги Гвоздейков.