А неустойки?
/ брой: 28
Нора СТОИЧКОВА
Доставката на изтребителите Ф-16 ще се забави с няколко месеца, съобщи военният министър Стефан Янев. Според Янев в писмо американският концерн "Локхийд Мартин" обяснява, че това се случва заради пандемията и "веригите на доставка". Янев успокоява, че забавянето не е нещо специално за нас, защото концернът бавел и други поръчки. Въпросът е с колко точно месеца ще е забавянето. Защото по план първите шест самолета трябваше да са тук догодина, а останалите - през 2024 г. И понеже официалното обяснение звучи мъгляво, търсим в мрежата повече информация
В специализираното издание aero-bg.com информация, че възстановяването на производството на Ф-16 върви по-бавно от очакваното, се появи през ноември 2021 г. от представители на "Локхийд Мартин". Според Грег Улмър, изпълнителен вицепрезидент на авиационния отдел на компанията производител, цитиран от Brеaking Defense, забавянето ще е в рамките на 12 месеца! Т.е. забавянето от няколко месеца фактически може да се окаже цяла година.
Логично обществото заостри вниманието си върху тази новина, най-малкото защото се помни добре как, въпреки предупрежденията на опозиционната левица през 2019 г., правителството на Борисов и подопечното му мнозинство тогава от ГЕРБ в един следобед гласуваха набързо и без особена мисъл България да хвърли авансово 2,2 млрд. лв. за самолети, за които и чертежи нямаше готови. Няма такава сделка. Трудно ще намерите в световната, че и в нашата търговска практика дори поръчка за безопасни игли, която да е платена изцяло авансово.
В онзи парламент, доминиран изцяло от ГЕРБ, БСП бе единствената, която алармира, че сделката е твърде скъпа за самолети без авионика и друго оборудване. Да не говорим за неравната многочасова битка от трибуната, когато левицата се опита да спре безумния харч в аванс, без да има гаранции за доставките.
Каквито и да са причините, колкото и адекватни и разбираеми да са затрудненията на американския концерн, оправдание за безумната сделка няма. И виновни наказани няма, няма и да има. Няма да има и неустойки, защото ако оправданието на "Локхийд Мартин" е пандемията, това е форсмажор и със сигурност неизправната страна няма да дължи неустойки. В този смисъл приказките, че "договорът се изпълнява и 8 български пилота се обучават", изобщо не ни греят. Ама никак. Защото срещу тези грешни 2,2 млрд. лева ще имаме самолети без необходимото оборудване. Ще са необходими поне още два пъти по толкова, за да може да влязат на въоръжение. Някога, тия години - до 2030 г., и само ако някой друг форсмажор не попречи на производителя да спази договора.