Учителите са от ключово значение за образованието
/ брой: 204
Мисията на училището е да осигури необходимите условия за постигане на качествено образование на всяко българско дете, съобразно с неговите интереси и способности. Издигането на качеството на образованието и равнището на подготовка и развитие на учениците е сложен проблем. За неговото решаване са познати два подхода: екстензивен и интензивен. Първият акцентира на количествените параметри на процеса - повече учители, ръководители, обслужващ персонал, повече време за самоподготовка на учениците. При интензивния подход за по-малко време с по-малко разходи се постига по-високо качество. Ако досега броят на постъпилите в университет служеше за показател на ефективността на дадено училище, днес при масовизирането на висшето образование този критерий не носи обективна информация за качеството на крайния продукт. В бъдеще предимно резултатите от националните зрелостни изпити ще служат за показател на ефективността.
Един от най-важните фактори за качеството на образованието е състоянието на управлението на училището. Все по-актуален става проблемът за подбора на управленските кадри, особено за тяхното по-нататъшно обучение в управленски умения и силно лидерско присъствие в педагогически колектив, като се има предвид, че множеството от тях са бивши учители, без специална квалификация за управленска дейност в живота на колектива. От решаващо значение за качеството на образованието е качеството на педагогическите кадри и състоянието на системата за селекцията на хората със средно образование при подготовката им за учители. Социологическите проучвания отчитат пълна разруха на системата за насочване на млади хора с възможности за реализация на учителската професия.
доц. Петко КРЪСТЕВ, Кърджали