Позиция
Едно нищо за духовността
Бележки по раздела за образование, наука и култура на "Визия за България"
/ брой: 215
Ще бъда лаконичен:
Първо: Разделът трябва да бъде озаглавен "Политики в духовната сфера".
Второ: Правилно са разграничени трите основни компонента на духовната сфера - образование, наука и култура - които като цяло и в частност имат различни специфични проблеми.
Трето: Крупна стратегическа грешка е, само един от компонентите на духовната сфера - образованието, да бъде регламентиран за национален приоритет, а другите два - науката и културата - да не са! Това е израз на управленческа некомпетентност, създаваща серия от възможни негативни последствия.
Четвърто: Паралелно с това:
а) в посочения образователен модел липсва емоционалното възпитание, с което не се отчита фактът, че емоцията е главната разлика между човека и всички други живи същества;
б) в основните цели на образователния модел липсва изработването у учащите се на ясни и обосновани критерии за оценка. Забравена е констатацията на Алберт Айнщайн, че "Гордеем се с научно-техническите постижения, но бъдещето на човечеството зависи не толкова от тях, колкото от нравствените устои на живота".
Пето: В подраздела "Науката в полза на хората", за научните изследвания, финансирани с публичен ресурс, отново е проявен дискриминационен подход. Сякаш целта е създаването на бездушни технократи, което е капитална грешка.
Шесто: Най-голямата некомпетентност и непознаване на проблемите се констатира в скромната - само в 29 реда! - разработка на темата Култура! Явна грешка е да се твърди, че "първа наша цел е развитието на културните индустрии" (без да се дефинира понятието), понеже в културата най-високо се цени уникалността, а не серийното производство! А в текста, отнасящ се до шестте творчески фонда, присъстват смешни формулировки като "млади български музиканти и композитори", от която се разбира, че композиторите не са музиканти!"... Правилната редакция на този текст е "Млади композитори и интерпретатори", тъй като процесът на композирането предхожда процеса на интерпретирането! Освен това няма нито дума за композиционни, музиковедчески и интерпретационни откупки, които са предвидени за другите изкуства
Седмо: Подобна некомпетентност личи и в редакцията на текста, отнасящ се за културното наследство, в която "случайно" са "пропуснати" определенията материално и нематериално! Пак "случайно" са "пропуснати":
а) създаването на реални условия за ограничаване "изтичането на таланти"!
б) реалното увеличаване в държавния бюджет на средствата за култура;
в) създаването на нова и осъвременяването на съществуващата културна инфраструктура според изискванията на XXI век;
г) възстановяването на структурите за оперативна организация и ръководство на културния живот в страната и износът зад граница на създадения художествен продукт - доказали своята необходимост! - с цел освобождаване на Министерство на културата от несвойствени функции, с което държавата ще получи не само морални, а и материални дивиденти;
д) привеждане на културния туризъм към изискванията на световната практика, от което държавата може да има само многостранна полза;
е) най-важното - утвърждаване на културата и науката също за национални приоритети, с което ще се създаде равнопоставеност в духовната сфера.
Заключение: в раздел V на предложената "Визия за България" няма нищо ново, което да преодолее сегашното незадоволително състояние на духовната сфера!