Смяна на лицата
/ брой: 105
Евгени ГАВРИЛОВ
Според появили се информации, в които се цитират данни на НАП, седем пъти за една година се е увеличил размерът на корпоративния данък, който внася българският хазарт в държавната хазна. През 2021 г. приходите от корпоративен данък възлизат на 6,926 млн. лв. спрямо едва 976 809 лв. за същия период през 2020 г. Ръст се отчита и в приходите от таксите, които се събират по Закона за хазарта. През 2021 г. те са в размер на 165,484 млн. лв. спрямо 123,681 млн. лв. за 2020-а. Равносметката показва 48 млн. лв. повече в хазната от хазартния бизнес.
Ако сме честни, трябва да кажем, че това не е кой знае какъв положителен резултат. Защото фирмите, които се занимават с този бизнес към края на март тази година, са общо 354, а организаторите на онлайн залагания са се увеличили двойно.
Преди две години, когато избухна скандалът с лотарийните игри и билетчетата на укриващия се в Дубай Васил Божков, се оказа, че хазната е ощетена с над 550 млн. лв. заради неплащането на данъци и такси. Сега уж всичко е наред, след като Комисията по хазарта бе закрита и НАП пое нейните функции, пък приходите от хазарт в бюджета пак остават съмнително малки.
Нещо повече. Появиха се експертни мнения, според които, вместо да намаляват, проблемите около облагането на сектора са се задълбочили след промяната на закона през 2020 г. Оказва се, че след загубени съдебни дела НАП постоянно трябва да връща неправилно събрани такси. Освен това практиката показва, че приходната агенция може да контролира финансовата страна на въпроса, но не и, например, дали автоматите отговарят на изискванията или да проверява всички сигнали на участници в хазартни игри, като, например, за неправилно изплащане на печалби.
НАП не се справя и с борбата с нелегалния хазарт, особено онлайн хазарта. Пример за това е ниският брой затворени онлайн игри. От анализ на дейността на НАП за тази година и половина, в която администрира хазарта, е видно, че са затворили само 45 сайта, което е пренебрежимо малко. Така че видимият ефект от промените засега се изразява само в смяната на рекламните лица. Вместо Захари Бахаров, сега как да печелим ни учат Христо Стоичков, Димитър Рачков и Николета Лозанова.