Как хората не само да ви слушат, а и да ви чуват?
/ брой: 132
Случвало ли ви се е понякога по време на някакъв разговор да забележите, че човекът изобщо не ви слуша? В бизнес общуването такива ситуации не само са неприятни, а и доста опасни - човекът, който не ви слуша и не ви чува, няма да може да разбере и да анализира предаваната от вас информация. Кой знае какви неочаквани последствия може да има подобен разговор. Съществуват доста начини да активирате и задържате интереса на събеседника си.
Разбира се, най-добрият начин да привлечете вниманието на човека е да говорите за него самия или за това, което го интересува. Голямо значение има не само това, какво говорите, но и начинът, по който го казвате. Можете да направите речта си изразителна, чувствена и емоционална, а можете да говорите безразлично. В двата случая въздействието върху слушателя ще бъде различно.
Средството, с което ще стигне вашето съобщение до вашия събеседник, е гласът ви. Може би сте удовлетворени от своя глас, но трябва да не забравяте, че другият чува своя глас по различен начин, отколкото околните. Затова често, когато чуваме гласа си на запис, не го харесваме или дори не успяваме веднага да го познаем.
Вашият глас може да стане мощен и ефективен инструмент за измъчване на събеседника, ако го направите монотонен и неприятен за възприемане. Често за слушателите е по-важен начинът, по който говорим, отколкото съдържанието на речта ни. Има начини, с помощта на които може да успеете да привлечете и задържите интереса на събеседника си.
Неутрално изречение
Започнете разговора с него чрез неутрална фраза, нямаща пряко отношение към темата на разговора, но имаща пряко отношение към самия събеседник или към това, което го интересува.
По-висок тон
Най-лесният начин веднага да привлечете вниманието е да покачите тона си. Разбира се, в случая не става дума за викове, те не са приемливи за делово общуване и карат събеседника ви да мисли, че не се справяте със ситуацията. Но лекото покачване на тона, най-вече в началото на изречението, не само веднага привлича вниманието към думите ви, но и ги подчертава като важни.
Напрежение
Ако забелязвате, че събеседникът ви губи внимание, трябва да кажете нещо не много разбираемо за събеседника, например нещо с тих глас. За да ви разбира, събеседникът е принуден да се концентрира и веднага започва да ви слуша по-внимателно. Този начин за привличане на вниманието е подходящ, когато говорите с човек, пред когото вече имате определен авторитет и той има желание, интерес и респект да говори с вас.
Зрителен контакт
Това е добре действащ начин да фокусирате върху себе си вниманието на човека. Трябва да "фиксирате" с поглед, за кратко да го погледнете внимателно в очите. Поглеждайки човека внимателно, вие ясно му показвате желанието си да общувате с него. Добре е да установявате "фиксиращ" зрителен контакт с човека няколко пъти по време на разговора ви с него.
Акцентиране
Този начин позволява да обърнете специално внимание на вашия събеседник върху някои важни според вас неща в разговора. Съществува пряко и косвено акцентиране. Прякото акцентиране се постига, когато ползвате изрази като: "обърнете внимание на...", "важно е да отбележа...", "трябва да подчертая..." и други подобни. Косвеното акцентиране става, когато важните моменти се отделят от общия фон на разговора по някакъв начин - например с по-силен тон на гласа, с някакъв жест и пр.
Задаване на ритъм
Вниманието на човека никога не е постоянно по време на един разговор, затова непрекъснато се налага да полагате усилия, за да не допускате колебанията на вниманието на събеседника ви да бъдат прекалено големи. Често този проблем възниква, ако говорите еднообразно и монотонно или на човека му се налага да ви слуша дълго време.
Ако забелязвате, че събеседникът ви често се разсейва, прилагайте начина на "задаване на ритъм". Трябва непрекъснато да променяте характеристиките на гласа си, да говорите първо бавно, после бързо, после неутрално; по-тихо и по-силно. По този начин ще накарате събеседника непрекъснато да поддържа вниманието си, за да не пропусне поредната промяна в начина, по който излагате свята информация.
Малки прекъсвания
Паузите са добър начин да подготвите събеседника си към някакво важно изказване или да подчертаете някаква мисъл, или когато се сменя характера на разговора. В даден случай паузата разделя етапите на деловия разговор, не позволявайки те да се смесват по смисъл.
Преформулиране
Този метод е много полезен, когато говорите за много важни или значими за събеседника ви неща. Полезно е да ползвате този начин за привличане на вниманието, когато ви отказват да отговорят на ваш въпрос. Не повтаряйте въпроса си пак, а го преформулирайте.
Провокация
Предизвикване за кратък период от време на несъгласието у събеседника. Веднага щом събеседникът ви усети своето несъгласие с казаното от вас, той ще поиска да възрази или уточни казаното от вас.
Преувеличение
Не се притеснявайте да предизвикате вниманието на човека, като преувеличите някои неща. След като вниманието на събеседника ви е привлечено, изложете мисълта си, без да ползвате преувеличението повторно, за да оставите погрешно впечатление за своята позиция по въпроса.
Прогноза
Основавайки се на реалните факти, изложете на събеседника си прогноза за възможното развитие на събитията. Веднага ще привлечете вниманието на човека, защото ще го накарате да обмисля перспективите.
Три стъпки
Този метод се използва, когато събеседникът ви се е превъзбудил и минава на повишен тон на разговор. Трябва последователно да направите следното:
Кажете му за неговото състояние. Например: "Виждам, че сте възмутени, че нещо ви е притеснило", след това кажете за своето състояние: "Аз също съм малко притеснен".
След малка пауза кажете за оценката на ситуацията: "Ако разговорът ни ще продължи по този начин, ние нищо няма да постигнем. Трябва да се успокоим."
Управлението на вниманието в деловото общуване е важна задача не само за този, който говори, а и за този, който слуша. Ако искате да видите и да чуете точно това, което има отношение към темата на разговора, трябва да можете да управлявате своето внимание и да не се разсейвате.