Темата днес
Изпити, изпити...
Резултатите от матурите и външните оценявания за поредна година са трагични
/ брой: 127
Деси ВЕЛЕВА
Трагични резултати, неграмотни ученици, лоши учебни планове, неадекватна администрация и немотивирани учители. Това са ключовите словосъчетания, които не подминаха и тази година изпитните кампании на всички нива от средното образование. В рамките на един месец се проведоха четири важни препитвания, които трябва да покажат какво учат децата в училище, затвърждават ли знанията си, овладяват ли умения и на какво ниво ще влязат в университет. С други думи матурите и външните оценявания имат за цел да установят нужно ли е в този вид училището или в него се наливат напразно ресурси, които всъщност е трябвало да бъдат инвестирани по съвсем друг начин.
Картината вече е ясна и тя не е по-различна от тази през последните години. Нищо не се е променило с изключение на някоя точка нагоре или надолу в средните резултати от изпитите на учениците, които в крайна сметка не показват нищо и не водят до нищо.
Вероятно ваканционното настроение и мързеливото горещо време ще отложат за по-добри времена истинските, професионалните анализи на оценките и другата година по това време ще сме на същия хал - полуизненадани, полунезаинтересовани, полупримирени. Най-лошото е, че всички участници в образователната система прехвърлят вината на друг, очакват друг да "оправи" нещата, а накрая всички са еднакво изпоцапани от хвърлената кал, но без да се е стигнало до никаква промяна. Всички искат много, но дават малко. Правителства и министри се сменят и всеки идва със своя концепция, която започва, но често няма време да реализира до край, а истинските жертви са децата, които свикват да бъдат подмятани, докато възрастните търсят изход. За тях остава и най-големия стрес, който ги следва при несекващата канонада от изпити, очаквания и амбиции. А обърканите и неуки деца са бъдещите невежи служители, администратори, бизнесмени, политици. Може би е време да се осъзнае, че непрекъснатите изпити не водят до научаване и трябва да се ограничат.