Общинари предупреждават:
Билетчето в София ще скочи до 5 лв.
Моля ви, не пишете това, обърна се към журналистите председателят на СОС
/ брой: 219
"Официално погребахме "Градски транспорт" в София..." "Обричаме хората да чакат по модерни спирки без автобуси"! "Кой ще е виновен, когато билетчето стане 5 лева?" Това са само някои от репликите, които столичните общинари си разменяха повече от час и половина, докато обсъждаха бъдещето на дружеството "Градски транспорт". Скандалът се завихри около доклад, предлагащ общината да вземе заем от 50 млн. лева от Европейската банка за възстановяване и развитие и с половината пари да погаси част от дълговете на дружеството.
Както ДУМА писа, "Градски транспорт" отдавна работи на загуба и трупа задължения. Дълговете за 2009 г. са 32 млн. лв., а за тази разликата между приходи и разходи надвишава вече 35 млн. лв.
Какво ще обясним на столичани, когато билетчето им стане 5 лева заради този заем, обърна се с размахан пръст към колегите си Ивайло Йонков от ДСБ. Заплахата "5 лева" веднага бе подета и от другите съветници, които я повториха няколко пъти и в своите изказвания, за да демонстрират загриженост за столичани. Видимо притеснен от случващото се, председателят на СОС Андрей Иванов се помъчи да обясни, че сумата 5 лева е напълно нереална и че Йонков търси единствено медийна сензация. Напрежението се нажени дотолкова, че Иванов се принуди да се моли на журналистите да не съобщават новата цена на билетчето като достоверна информация. "Колеги, ще ви моля след заседанието да се уточним, защото не трябва да се спекулира с тази сума", обърна се Иванов към ресорните репортери пред залата.
Темата за състоянието на "Градски транспорт" ясно раздели общинарите на две. ГЕРБ останаха абсолютно сами да защитават позицията, че евентуален заем от ЕБВР ще спаси положението. Всички останали съветници бяха повече от категорични, че дружеството е в колапс, че общината не прави нищо ефективно, за да подобри приходите му, и че само го захранва с финансови инжекции, които след това прерастват в още повече дългове. Няма дългосрочна стратегия, нямаме дори отчет как направените досега инвестиции са се отразили на качеството на услугата и на цената на билета, заяви Жельо Бойчев, председател на групата на БСП, който пръв взе думата.
Бойчев не скри възмущението си, че зам.-кметът по транспорта Любомир Христов, който е и вносител на доклада за заема, не присъства в залата, а е в командировка извън страната. Недопустимо е да взимаме решение за заем от 50 млн. лв. и да се опираме единствено на някакъв доклад, изготвен от частна агенция, избухна социалистът Георги Кадиев. По думите му никой от съветниците така и не е виджал въпросния доклад и препоръките му, а само заключенията на две общински комисии. Колегата му Георги Свиленски бе категоричен, че с решението СОС официално признава фалита на дружеството, а през миналия сезон общинарите са гласували бюджет, за който са знаели, че не може да бъде изпълнен.
Единственият довод, който от ГЕРБ повтаряха при всяка реплика, бе, че с част от парите от заема ще се модернизират спирките и във всички автобуси ще се въведе автоматизирана система за таксуване. Как тези подобрения ще повишат приходите и дали ще повлияят на цените на билетчето, не бе уточнено.
В крайна сметка с 32 гласа "за", 22 "против" и двама "въздържал се" СОС даде мандад на Столичната община да преговаря с ЕВБР за заем до 50 млн. лева, който да бъде преведен към Центъра за градска мобилност. Единствено ГЕРБ подкрепиха предложението.
Според последните промени в доклада 25 млн. лева от заема ще бъдат заделени за погасяването на стари задължения на дружеството, а още толкова ще са за "инвестиционни намерения". Ще се преговаря за заем, който да се върне в период от 10 години.
ГЕРБ обидени на ДСБ
Искри прехвърчаха между съветниците от ГЕРБ и ДСБ. За първи път от месеци в залата на СОС прозвучаха политически обвинения. Изказването на тъмносиния Ивайло Йонков, че ГЕРБ явно нямат никакво понятие как да управляват, изкара извън нерви дори винаги сдържаната гербаджийка Валя Чилова. Тя почти разтреперена заяви, че от ДСБ нямат никакво право да ръсят обвинения, защото те са виновни за състоянието на столицата, тъй като са управлявали десет години. ДСБ е партия, на която вляхме кръв и реанимирахме, а вие сега се осмелявате да ни обвинявате за собствените си грешки, тропна с крак Чилова. ГЕРБ била единствената партия, която се опитва да направи нещо хубаво за София въпреки всички, които само грабели преди тях.
Герджиков - вечният виновник
Моля ви, колеги, зам.-кметът по финансите все пак не е виновен за всичко. С тези думи заместникът на Фандъкова Минко Герджиков се опита да отбие атаките на съветниците срещу доклада на Любомир Христов. Герджиков се почувства обиден от това, че винаги е сочен за виновник, въпреки че в случая вносител на идеята е Христов. Герджиков обаче отново попадна между чука и наковалнята, когато се разрази спор между кмета Фандъкова и червения съветник Георги Кадиев. Градоначалникът се опита да защити доклада и обвини опозицията, че спекулира с информацията за тазгодишните приходи и разходи на Центъра за градска мобилност. По думите й никъде не се споменавало за 35 млн. лева загуби. Кадиев веднага скочи и поиска от Фандъкова внимателно да прочете отчета и доклада. Наложи се Минко Герджиков на ухо да уверява кметицата, че наистина е сгрешила.