11 Март 2025вторник09:21 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Искаме от Северна Македония подписан ангажимент за жп тунела "Деве Баир"

Предложено е споразумение, което да гарантира, че съседката ни ще изпълни ангажиментите си за изграждане на обекта

/ брой: 8

автор:Дума

visibility 6798

България официално предлага на Северна Македония да се подпише споразумение, което да гарантира изграждането на жп тунела "Деве Баир". Проектът е ключов за региона, тъй като би осигурил трансграничното продължение на участъка от гара Гюешево до Крива паланка (Северна Македония).
Проект на споразумение вече е изпратен до Скопие, като целта е двете правителства да поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на тунела, съобщават от Министерството на транспорта.
До нуждата от такъв документ се стига не само защото става въпрос за инфраструктурен обект на територията на две страни, но и защото през последната година Северна Македония дава разнопосочни сигнали дали ще инвестира в завършването на тунела, който е част от стратегическия транспортен Коридор номер 8, или ще пренасочи средствата към по-добра свързаност със Сърбия и развитието на другия Коридор - номер 10.
С подписването на документа ще бъдат договорени техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на тунела, които трябва да бъдат в съответствие с европейското и национално законодателство на двете страни.
Страните ще се споразумеят коя от тях ще отговаря за изграждането на трансграничното съоръжение, за обществените поръчки и за надзора на строителството - тема, която бе ясно, че ще трябва да се решава тепърва. Предвижда се железопътните управители на България (НКЖИ) и Северна Македония (JП ЖРСМ-Инфраструктура) да създадат съвместни работни групи за подготовка на необходимата документация за тръжните процедури.
До три месеца от влизане в сила на споразумението България и Северна Македония трябва да изготвят и изпратят до Европейската комисия и финансиращите институции общ график за изпълнението на строителството.
"Българската страна е в готовност в най-кратки срокове да започне преговори с Република Северна Македония по предложените текстове, след което да се пристъпи към подписването му“, посочват още от ресорното ведомство.
В края на юли властите в Скопие заявиха, че не виждат смисъл от трансевропейския коридор и ще насочат средствата към Коридор номер 10, който е в посока Сърбия. По-късно София реагира с позиция, че Северна Македония не трябва да спира довършването на връзката заради значението му за НАТО.
Последваха няколко срещи между двете страни, като последно българското министерство съобщи, че се е стигнало до съгласие проектът да бъде продължен. Веднага след това македонски медии писаха, че всъщност тунелът остава под въпрос. Именно заради това се стига до предложението за подписване на споразумението, което цели да гарантира, че Северна Македония ще поеме ангажименти за изграждането на тунела.

Цигарите поскъпват с над 2 лв. заради евродиректива

автор:Дума

visibility 6306

/ брой: 44

МФ подновява информационната кампания за еврото

автор:Дума

visibility 5869

/ брой: 44

ДНСК разреши ремонтът на "Опълченска" да продължи

автор:Дума

visibility 6361

/ брой: 44

Френска компания ще доставя скандалните 35 влака

автор:Дума

visibility 5305

/ брой: 44

В Германия "изляха" основите на кабинета

автор:Дума

visibility 6460

/ брой: 44

Вучич предупреди за насилие на протеста

автор:Дума

visibility 5920

/ брой: 44

Гърция привлича богатите чужденци

автор:Дума

visibility 6203

/ брой: 44

Накратко

автор:Дума

visibility 6910

/ брой: 44

Срам за държавата

автор:Валентин Георгиев

visibility 6847

/ брой: 44

Промоции и достойнство

автор:Велизар Енчев

visibility 6762

/ брой: 44

Макрон паникьорът

автор:Юри Михалков

visibility 6619

/ брой: 44

Европейската и българската левица на кръстопът

visibility 6315

/ брой: 44

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ