19 Ноември 2024вторник17:31 ч.

Атанас Пацев, Софийски пейзаж, 1971

Живописни платна на Атанас Пацев и Георги Баев показва галерия "Лоранъ"

/ брой: 199

visibility 1346

Марияна Аврамова
 


Изложбата събира двама автори от едно поколение, със силно присъствие в българското изобразително изкуство от втората половина на ХХ век. Показаните творби, с категоричен живописен изказ, са от две различни частни колекции. В експозиция са седем творби на Атанас Пацев и пет морски пейзажа на Георги Баев. Имена, за които едва ли може да добавим нещо ново, но може да допълним визуалната представа за тях.
Преобладават работите на Пацев, които мощно и неочаквано запълват галерийното пространство. Причината е не само във форматите, а и в монументалното звучене и силните внушения на експресивната му живопис. Авторът прилага необичайни гледни точки и ракурси към фигури и обекти. Преминава осезаемите граници на пространството и се изправя срещу законите на триизмерната реалност. В пейзажите струпва терени, регистри и сгради с криволичещи, начупени линии от сложни цветни мазки. Картината се превръща в истинска подвижна материя. Такива са "Копривщица" и "Пловдив - Стария град".  
Пацев предизвиква сетивата, като пренебрегва пространствените закони. Изписва деформирани, издължени и сплескани фигури, с променени пропорции, които се отразяват като в криво или обърнато огледало. Изгражда формата с насечени, широки мазки от основни цветове и оставя ограждащ цветен акцент. С това се засилва усещането за надскачане на земното и преминаване в друга, чисто авторова реалност. Човешките фигури са изведени до носители на духовни състояния и послания. Примери за това са "Автопортрет", двете работи с название "Портрет" и др.  
В представените работи на Георги Баев виждаме, че той избягва фигуралното и се доближава до абстракцията. В залата картините му са съсредоточени върху една и съща тема - граничната зона между брега и морето, място изменчиво и пълно с бързопреходни състояния. Прави ни свидетели на това как един раздел на пейзажа и еднотипна композиция се превръщат в носител на различни смисли с помощта на художествените средства. Баев достига до пълно пренебрегване на веществеността и материалното. С помощта на близка гама и мощната сила на цвета той постига фин наситен интензивен колорит и съответните внушения.
Събрани заедно, произведенията неволно ни карат да правим съпоставка на живописния език на двамата автори. Показват ни, че дори да са експресивни, те са коренно различни като художествен език и индивидуалност.



Текстът е предоставен от галерия "Лоранъ"



Изложбата живопис на Атанас Пацев (1926-1999) и Георги Баев (1924-2007) може да се разгледа до 24 октомври в галерия "Лоранъ" на ул. "Оборище" 16 в София.


Георги Баев, Пейзаж III, ок. 1990


 

 

Властта би отбой за повишаване на социалните осигуровки

автор:Дума

visibility 703

/ брой: 221

До месец тръгва новият онлайн кадастър

автор:Дума

visibility 683

/ брой: 221

Агенцията по храните започва проверки преди Никулден

автор:Дума

visibility 632

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 661

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 699

/ брой: 221

Хиляди протестираха срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 633

/ брой: 221

Сблъсъци в Нидерландия заради коледна традиция

автор:Дума

visibility 621

/ брой: 221

Абсолютна липса на сърце

автор:Александър Симов

visibility 659

/ брой: 221

Злокобният Байдън

автор:Юри Михалков

visibility 622

/ брой: 221

Неадекватни решения и хаос заплашват енергетиката ни

visibility 627

/ брой: 221

Мъчи ни безводие, а има забавени проекти

visibility 648

/ брой: 221

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ