Уважението се изучава и задължително се упражнява
/ брой: 56
Доц.Петко Кръстев
ПУ "П.Хилендарски", филиал Кърджали
Изстрадана моя кауза се оказа защитата на мястото на понятието "възпитание" в педагогическата система, особено в училищата. От научнопедагогическа гледна точка силно нарасна необходимостта да бъде защитен социалният феномен "възпитание". Сега берем плодовете на някои управления (министър Веселин Методиев), които направиха опит да елиминират възпитателната дейност в училище, обяснявайки, че тя не е основна за тази образователна институция и че възпитанието на младите следва да бъде дело на семейството и религията.
Отмина времето, когато за младия човек бе достатъчно да съществува безпроблемно като една от многото неидентифицирани личности в ученическия клас. Преходът към демократично гражданско общество засили стремежа у младите хора към лична идентичност, което изисква по-голяма свобода и права в поведението и в отношенията с другите. Този стремеж обаче масово премина в слободия. Абдикирането от възпитанието в българското образование през годините на прехода е един от неговите най-големи недостатъци, довели до нравствена разруха, която тревожи и учителите, и родителите, и обществото. Тревожи ни преди всичко поведението (агресията) на учениците и най-вече неуважението на подрастващите към по-възрастните, към родителите и учителите, към традициите ни и към законите и правилата на труд и живот в училището, семейството и обществото. Преодоляването на тези опасни явления се оказва трудна задача.
При обсъждането на проекта на училищен закон, който не стана факт в НС, мнозинството отказа да запише термина "възпитание" с оправданеието, че то е част от образованието. Само че термините "образование" и "гражданско образование" изобщо не се припокриват с "възпитание". За да се изградят демократично гражданско общество и правова държава, всеки трябва да притежава социалноправна образованост, да е способен на собствена инициатива, самоконтрол и адекватна самооценка. А тези неща не се възпитават само с обучение, водеща роля има и възпитанието.
Тревожи ме подценяването, дори пренебрегването на упражнението в училище, на контрола и на взискателността. Нека не забравяме, че изискванията (и уважението) към доброто поведение, освен че трябва да се изучават, трябва задължително и да се упражняват. Когато това не става, когато политици дори отказват място на възпитанието в толква основен закон като този за училището, всички виждаме какво възпитание имат днешните наши подрастващи българи...