МОН пусна проект на стратегия за учене през целия живот
/ брой: 272
Проект на Национална стратегия за учене през целия живот пусна МОН в сайта си за обсъждане. Документът определя стратегическата рамка на държавната политика в тази област за периода 2014-2020 г., насочена към постигането на европейската цел за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж.
В проекта се цитират целите в аналогичната стратегия за периода 2008-2013 г.:
- Участие в ученето през целия живот на 5% от населението на възраст 25-64 г.;
- Дял на преждевременно напусналите образователната система - 12%;
- Дял на лицата на възраст 20-24 г. със завършено средно образование - 85%.
Дял на населението на 25-64 г., което участва в учене през целия живот (2012 г.)
Няма да бъде постигната целта
за участие на 5% от населението на 25-64 г. По данни на НСИ този дял е едва 1,5 % през 2012 г., което е 6 пъти под средното за ЕС. България е на второ място в ЕС по намаление на дела на участващите в обучение, само Великобритания е преди нас. Спрямо подобно наблюдение сред 25 страни на ЕС през 2007 г. позицията на страната ни се е влошила от 14 място до 22 място за 2011 г.
Един от всеки 8 българи напуска системата без средно образование, се казва в документа. За 2012 г. делът на преждевременно напусналите училище на възраст 18-24 г. у нас е 12,5%. За последните 5 години отпадащите намаляват, макар че за 2012 г. те са се увеличили с 0,7%. Има обаче разлики между регионите, основно заради миграцията на среднисти и висшисти към големите градове.
Имаме обаче не само провали. Целта хората със средно образование на 20-24 г. да бъдат 85% през 2013 г. е постигната две години по-рано, като за 2011 г. процентът е вече 86,7. Прекъсване на нарастването има само през 2012 г. Лошото е в областта на професионалното образование - тук завършващите са с 20% по-малко от тези в общото образование. За 2008-2012 г. значително (с 13,2 %) са намалели младежите, придобили професионална квалификация в областите информатика, техника, производство и преработка, архитектура и строителство. Според работодателите има недостиг на кадри в тези области. Чрез промени в държавния прием трябва да се преодолее посланието "Няма работа за хората, но и за работата няма хора", смятат в МОН.
Резултатите на България са над средното за ЕС само по един показател - дял на преждевременно отпадналите от училище - 12,5% спрямо 12,8% за ЕС. Въпреки че броят на завършилите висшисти нараства в последните 10 години (от 50 599 през 2002 г. на 64 091 през 2012 г.), техният дял сред хората на 30-34 г. намалява. По този показател за 2012 г. България е на 21-ва позиция (26,9%) от 27 държави членки. В последните 4 години делът на завършилите висшисти намалява с 1%, което е най-голямото намаление в ЕС. Според НСИ по-голям е делът на жените, завършили ВУЗ, съотношението между двата пола е 40:60 (жените са 33,6%, мъжете - 20,5%). Не бива да се отминава, че много млади висшисти заминават в чужбина, отчита МОН.
Колкото до ранното обучение на децата от 4 г. до първи клас, то се разширява в последните години и е 87,8% през 2012 г. Но по този показател България е под средното ниво за ЕС (92,4%). Ако ръстът се запази, през 2020 г. ще се скъси дистанцията между показателя за България (90,0%) и целта, заложена от ЕС - 95%.
Отбелязани са и ниските резултати на България в изследването PISA за функционалната грамотност на 15-годишните ученици, като за 2009 г. сме на последно място в ЕС.
Стратегияга набелязва следните
цели на България за 2020 г.:
- Повишаване на дела на обхванатите в предучилищната подготовка деца на 4 г. до първи клас от 87,8% през 2012 г. на 90% през 2020 г.;
- Намаляване на преждевременно напусналите образованието на възраст 18-24 г. от 12,5% през 2012 г. до под 11% през 2020 г.;
- Намаляване на дела на 15-годишните със слаби постижения: по четене от 41,0% през 2009 г. на 30% през 2020 г.; по математика от 47,7% през 2009 г. на 35% през 2020 г.; по природни науки от 38,8% през 2009 г. на 30,0% през 2020 г.;
- Увеличаване на придобилите професионална квалификация в областите информатика, техника, производство и преработка и архитектура и строителство най-малко на 60% през 2020 г.;
- Повишаване на дела на завършилите висше образование на 30-34 г. от 26,9% през 2012 г. на 36% през 2020 г.;
- Повишаване заетостта на населението на възраст 20-64 г. от 63% през 2012 г. на 76% през 2020 г .;
- Повишаване на участието на населението на 25-64 г. в образование и обучение от 1,5% през 2012 г. на над 5% през 2020 г.;
- Намаляване на дела на неграмотните на възраст 15-19 г. от 2,0% през 2011 г. на 1,5% през 2020 г.; а на възраст 20-29 г. - от 2,3% през 2011 г. на 1,5% през 2020 г.