11 Ноември 2024понеделник16:53 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри.

Енергетика

Енергийният сектор в Европа на бунт срещу свръхрегулацията*

Индустрията прати писмо до Брюксел да преразгледа правилата за ефективност на мрежовото оборудване

/ брой: 114

visibility 1691

Георги Велев


Нови проблеми в енергийния сектор на ЕС се очертават на хоризонта. И те са свързани с преносната енергийна инфраструктура. Задействани от предложените нови правила за електрическите трансформатори, представители на европейския енергиен сектор писаха до Европейската комисия, за да очертаят своите по-широки проблеми с подхода на ЕС към регулирането.
Европейската комисия работи усилено през последните пет години, изработвайки правила за улесняване на декарбонизацията на икономиката на ЕС – всичко трябваше да стане по-ефективно и да използва по-екологични материали.
Тези усилия включват стремеж да се направят електрическите трансформатори, които са ключови за енергосистемата, по-енергийно ефективни. Предложените нови правила ще намалят загубите на мощност на трансформаторите с до 0,5% процентни пункта, но за да се постигне това, устройствата ще трябва да бъдат много по-обемисти.
За индустрията това се оказа последната капка и чашата преля, съобщава европейското издание Euractiv.
На 30 май Стефано Соро, който ръководи отдела за беземисионна индустрия в Европейската комисия, и Мадалина Иваница, ръководител на отдела за суровини, получиха писмо относно продължаващите усилия на Комисията да преразгледа правилата за енергийна ефективност за мрежово оборудване.

Неадекватно планиране и липса на комуникация

Писмото, изпратено от асоциацията на енергийния сектор Eurelectric и асоциацията на електроразпределителните мрежи E.DSO, беше насочено към същността на предложението, но също и към процеса на Комисията, цитирайки „неадекватно планиране и липса на комуникация“.
В текста се казва, че целият процес на Комисията се провежда без „адекватно включване на експертен опит на заинтересованите страни“, което означава липса на обмен с компаниите, закупуващи и инсталиращи устройствата.
Преразглеждането на стандартите за ефективност на трансформаторите също бе направено без „задълбочена икономическа оценка“, твърдят асоциациите на енергийния сектор. Това е в основата на опасенията в предложението на Комисията. Според индустрията по-обемистите трансформатори използват около 30% повече материал, повечето от които е мед.
Възвръщаемостта на тази инвестиция би била отрицателна, гласи предложеното изчисление. Допълнителните печалби на ефективността от 0,5% процентни пункта не биха били достатъчни, за да покрият разходите за скъпа допълнителна мед, нужна на подстанциите.
В писмото на индустрията се посочва, че това е особено вярно предвид 60% увеличение на цените на медта през последните три години.

Историята на индустриалните недоволства

Това не е първият път, когато предложение на ЕК за електрическо оборудване се сблъсква със съпротива на индустрията през последните години. През миналата година регламентът за F-Gas заплашваше да направи електрическите превключватели незаконни, опасяваха се от индустрията. F-газовете „са братовчеди“ на увреждащите озона HFCs, с подобна промишлена употреба, но силно въздействие върху климата. Електрическите ключове са изолирани с F-Gas SF6.
„Индустрията е загрижена“, се казва в писмо на Американската търговска камара (AmCham) от началото на 2023 г., особено по отношение на ограничението за превключватели за високо напрежение, които много малко компании биха могли да произвеждат.
Както Eurelectric, така и AmCham се притесняваха, че

този ход ще „ограничи конкуренцията“ –

и ще застраши изграждането на мрежата. Законите, регулиращи превключвателите и трансформаторите, си взаимодействат, защото устройствата често се произвеждат от една и съща компания на едно и също място.
„Голяма част от това оборудване също е изградено от същите компании, които изграждат трансформатори – така че те също имат този регламент за флуорсъдъжащи газове в своята табела“, обяснява Джоанес Лавейн, научен сътрудник в лабораторията за електрическа енергия на университета в Гент.
ЕС прие безпрецедентен брой закони през последните пет години, но „по-специално нарастващото им ниво на детайлност създава проблеми за компаниите“, смята Холгер Шванеке, генерален секретар на Германската търговска конфедерация ZDH.
Докато Шванеке похвали приемането на съвместни климатични цели, „регулациите, създадени от администрацията на ЕС в Брюксел, често не отчитат реалностите на компаниите“.
В най-лошия случай това може да означава преминаване към китайски внос. Операторите на транспортни мрежи „неизбежно ще започнат да купуват китайски стоки, защото имат нужда от тях и не могат да ги доставят в Европа“, смята Лавейн.
Друг източник на недоволство е забраната за т. нар. „вечни химикали“, PFAS, която в момента се налага на ниво ЕС. Тази „пълна“ забрана рискува да застраши „целите за декарбонизация“, предупреди широк алианс от енергийния сектор. Причината е, че вечните химикали играят важна роля в производството на оборудване с дълъг живот за енергийния сектор, подчертават те.

3e-news
*Заглавието е на редакцията

Качеството на водата се влошава

автор:Дума

visibility 397

/ брой: 215

Русия обединява най-големите си петролни компании

автор:Дума

visibility 487

/ брой: 215

Рекорден интерес към търг на "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 434

/ брой: 215

Държавата иска повече права върху "ЛУКойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 550

/ брой: 215

1500 са руските загуби на ден в Украйна

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 215

СИРИЗА се разцепи

автор:Дума

visibility 431

/ брой: 215

Арестуваха турски журналист за огласена новина

автор:Дума

visibility 455

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 430

/ брой: 215

Ако няма разум

автор:Ина Михайлова

visibility 701

/ брой: 215

Задънена улица

автор:Таня Глухчева

visibility 350

/ брой: 215

Равносметката на 35-те години преход

автор:Искра Баева

visibility 367

/ брой: 215

Ще бръкне ли 51-вото НС в кутията на Пандора

visibility 341

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ