Пирински за приходите в бюджета на ЕС: Системата противопоставя държавите членки
В Комисията по бюджетен контрол бяха обсъдени въпросите, свързани със системата, осигуряваща приходите в бюджета на ЕС. По принцип тя следва да се основава на т. нар. собствени ресурси, които по замисъл да се събират от специфични източници, като например мита, такси и други налози, свързани с общи политики на ЕС. На практика обаче, след търговската либерализация, 70% от приходите се осигуряват от преки вноски на държавите членки в съответствие с брутния им национален доход.
Евродепутатът Георги Пирински, в качеството си на докладчик в сянка на Групата на социалистите и демократите, изтъкна, че сегашната система противопоставя страните на "донори" и "бенефициенти" въз основа на чисто аритметично сравняване на вноски във и постъпления от бюджета на ЕС за дадена страна членка. Тази система, подчинена на принципа на "справедлива възвръщаемост", не отчита в необходимата степен приносите и ползите от членството в ЕС. Сегашният принцип на свой ред предизвика практиката за въвеждане на редица отстъпки в полза на отделни държави. Началото на тази практика бе положено с отстъпката за Великобритания, след което през годините са били въведени още няколко десетки, при това договаряни напълно непрозрачно.
Пирински изрази съгласие с констатацията в Документа за размисъл относно финансите на ЕС, представен от Европейската комисия в края на юни, съгласно която сегашната система е "свръхсложна, непрозрачна и пронизана от заплетени корекционни механизми". Нейното "разплитане" очевидно е задача с твърде повишена трудност, но сериозните й недостатъци налагат дълбока реформа, която ще бъде предмет на интензивни обсъждания, преди всичко в бюджетната комисия на ЕП, както и в други заинтересовани европарламентарни комисии до края на тази и през следващата година