На фокус
Увеличават линията на бедност, но дали е достатъчно
Как ще се променят помощите догодина
/ брой: 145
На 638 лв. да бъде увеличена линията на бедност догодина, предлага МТСП. Това е ръст от 21,3% или 112 лева в сравнение с тазгодишните 526 лв. Линията на бедност е своеобразен паричен показател за определяне на бедните. Той се прилага при разработване на държавната политика в областта на доходите и жизненото равнище и при определяне на мерки за социална защита. Линията на бедност е и основа за определяне на размера на финансова подкрепа за хората с увреждания, социалните помощи по Закона за социално подпомагане, парични помощи и средства (за превенция на изоставянето и реинтеграция, отглеждане на дете в семейства на роднини или близки и в приемни семейства) по Закона за закрила на детето, както и за определяне на достъпа до социална пенсия за старост по Кодекса за социално осигуряване. Всяка година размерът й се осъвременява с цел да бъдат смекчени финансовите удари над бедните и уязвими групи от населението.
От няколко години този показател се определя
по нова методика,
според която се актуализира ежегодно по предложение на министъра на труда и социалната политика до 31 август на текущата година, но размерът му не може да бъде по-малък от предходната календарна година.
За тази година правителството определи 526 лева да е линията на бедност, а за 2023 г. беше 504 лева. НСИ я определя по друга методика и затова съобщава, че през 2023 г. линията на бедност общо за страната e 637,92 лв. средномесечно на човек от домакинство. Така според статистиката около 1 325 900 души у нас (20,6% от населението на страната) са живели под екзистенц минимум. Оказва се, че ако в доходите на домакинствата се включат парите от пенсии, но се изключат останалите социални трансфери - обезщетения, социални и семейни помощи и добавки, бедните у нас ще са 28,5% от населението. А ако се изключат пенсиите и останалите социални трансфери
биха мизерствали почти половината българи
до 45,3% от населението.
Един от компонентите на финансовата подкрепа, свързан с линията на бедност, определяне от МТСП са целевите помощи, съобразно вида на увреждането (чл. 72, точки от 2 до 4 от Закона за хората с увреждания). Размерът на на целевите помощи за покупка на лично моторно превозно средство, за приспособяване на жилище и за балнеолечение и/или рехабилитационни услуги се определят спрямо линията на бедност за съответната година. При предоставяне на помощта за покупка на лично МПС и за приспособяване на жилище се взема предвид и средномесечният доход на член от семейството на хората с трайни увреждания, който за последните 12 месеца трябва да е равен или по-нисък от линията на бедност.
За тази година например е предвидено да бъде осигурена финансова подкрепа по Закона за хората с увреждания на над 670 хил. души над 18 г. средномесечно с трайни увреждания. По Закона за социално подпомагане се очаква да бъдат подкрепени 54 971 души и семейства. Освен това са предвидени парични помощи средномесечно за подкрепа на 4800 деца и семейства с цел превенция на изоставянето и реинтеграция, отглеждане на детето в семейство на роднини или близки или в приемно семейство. Ако линията на бедност не бъде актуализирана, всички тези хора ще изпитат още по-големи материални и финансови лишния, а и други, които сега са на прага на бедността, ще останат извън обхвата на социалното подпомагане и няма да получават подкрепа - парична и в натура.
И още нещо: миналата година
работещите бедни
на 18-64 г. се увеличават с 1,7 процентни пункта и достигат да 11.7%. При работещите на непълно работно време рискът за изпадане в бедност е приблизително три пъти по-висок от работещите на пълно работно време. Същевременно рискът от бедност сред работещите жени е с 2,5 процентни пункта по-нисък от този при мъжете.
За хората с увреждания над 18 години
Месечната финансова подкрепа, на която имат право хората с трайни увреждания над 18 г. ще се увеличи при:
• от 50 до 70,99% степен на увреждане е в 7% линията на бедност и ще стане от 36,82 лева на 44,66 лева;
• от 71 до 90% степен на увреждане е 15% и от 78,90 лева ще стане 95,70 лева;
• над 90% степен на увреждане е 25% и от 131,50 ще се увеличи на 159,50 лева от 1 януяри 2025 г.;
• над 90% степен на увреждане с чужда помощ, които получават пенсия за инвалидност поради общо заболяване или поради трудова злополука или професионална болест е 30% и от 157,80 ще се увеличи на 191,40 лева;
• над 90% степен на увреждане с чужда помощ, които получават социална пенсия за инвалидност или пенсия за военна инвалидност, или пенсия за гражданска инвалидност, или наследствена пенсия е 57% от линията на бедност и от догодина ще стане 363,66 лева.
За хората с пенсия за старост
С осъвременяването на пенсиите от 1 юли с 11% броят на хората с пенсии под прага на бедност намаля на около 324 хил., но вероятно те пак ще се увеличат значително идната година, когато се очаква линията на бедност да стане 638 лева. От Конвергентната програма на България 2024-2027 г., публикувана от Министерството на финансите става ясно, че за 2025 г. е предвидено пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември т.г., както и несвързаните с трудова дейност, ще да бъдат осъвременени от 1 юли 2025 г. с 6,6% по т.нар. швейцарско правило, от 1 юли 2026 г. - с 4,6%, а през 2027 г. - с 3,8%.
Линията на бедност служи и за определяне на достъпа до социална пенсия за старост по Кодекса за социално осигуряване. От 1 юли тя е 307,07 лв.
Право на социална пенсия според КСО имат навършилите 70 г., ако годишният доход на член от семейството към датата на навършване на възрастта е по-малък от 30% от сбора на линията на бедност, определена за страната през последните 12 месеца. Тоест, линията на бедност служи като подоходен критерий при отпускане на такава пенсия.
При определяне на годишния доход на член от семейството да отпускане на социална пенсия за старост не се включват добавката за чужда помощ, компенсациите, индексациите и еднократните плащания, изплащани към пенсиите, помощите, отпуснати при условията и по реда на социалното подпомагане, както и целевите помощи за отопление, отпуснати съгласно нормативен акт. Не се включват и семейните помощи за деца по чл. 2, ал. 2 и ал. 3, т. 2 и 3 от Закона за семейните помощи за деца, както и месечната добавка по чл. 42 от Закона за интеграция на хората с увреждания.