Друга бира или илюзията на избора
/ брой: 147
Законите на Маркс за окрупняването на капитала не подминава и бирения пазар - и в България и по света. Така 80% от глобалния пазар на напитката се контролира всъщност от пет компании. "АБ Инбев" "МолсънКоорс", "Хайнекен", "Диагео" и "Карлсберг".
Подобно е положението и в България. След началото на промените българските пивоварни, някога държавна собственост, минаха от частна ръка на частна ръка, докато не завършиха в повечето случаи под контрола на "Голямата бирена петица" или техни дъщерни компании.
Така "Загорка" и "Ариана" са собственост на Хайнекен, "Каменица", "Астика" и "Бургаско" са подчинени на "МолсънКоорс", а "Шуменско" и "Пиринско" са част от семейството на "Карлсберг".
Разбира се, това няма особено значение за вкуса и качеството на бирата, особено в нашия глобализиращ се свят. Окрупняването води и до стандартизация. Но, влизайки в супермаркета има голям шанс българският потребител да си вземе кенче бира от един от мастодонтите на световния пазар. Изборът се оказва илюзия, конкуриращите се марки често се намират под шапката на една и съща корпорация, произвеждат се често в една и съща пивоварна, а левчетата на потребителя влизат в един и същи джоб, намиращ се извън страната.