02 Октомври 2024сряда16:18 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Стремежът към свобода и императивите на революцията

Константин Илиев поставя своята пиеса "Великденско вино"

/ брой: 48

автор:Светлана Панчева

visibility 1776

Не се случва често един драматург да поставя своя пиеса на сцената. Не че така нареченият "авторски театър" не съществува, но поне у нас тази практика не е особено развита. Може би заради това и драматургът Константин Илиев не е склонен да нарече своята постановка "авторски театър", защото е убеден, че терминът вече е зает от хора, чиято професия е театралната режисура. Така че под "авторски театър" днес се разбира не да се занимаваш с творческа интерпретация на това, което е написал драматургът, а да използваш текста му, за да кажеш на зрителите нещо, което претендираш, че е твое. По принцип това е хубаво, само че колко хора могат да кажат нещо наистина ново на умореното ухо на света. "Авторският театър" не се съобразява много-много с автора. Аз смятам да се съобразявам, подчертава Константин Илиев, пристъпвайки към постановката на своето "Великденско вино" на сцената на Драматичен театър "К. Величков", Пазарджик.
Пиесата "Великденско вино, или обвинения срещу свещенодякон Игнатий Левски и ловешките труженици, отправени от Кръстьо Тотев Никифоров в долнокрайската черква "Света Богородица" е написана през 1979 г. и е играна близо десет години в Драматичен театър "София", десет години в Народния театър "Иван Вазов", както и в почти всички български театри. На Великден поп Кръстьо Никифоров е сам в празната черква "Света Богородица". Приготвил е свято причастие, но дори немият клисар отказва да го приеме от ръката му. Защото то може би съдържа отрова. Убийство чрез отравяне е начинът, по който някои ловешки граждани са мислили да отмъстят на свещеника, обвинен, че е предал през 1872 г. на турците Васил Левски.
Оригиналният драматургичен ход във "Великденско вино", а именно да се предостави възможността на поп Кръстьо да разкаже от своя гледна точка кое как е станало, превръща пиесата на Константин Илиев в изключително напрегнато интелектуално изследване на проблема за истината и за неоспорената лъжа, за вината и покаянието, развиващо се в наситено с драматични обрати действие. Основното във "Великденско вино" не е предателството, а сблъсъкът на естествения човешки стремеж към свобода с императивите на революцията, един от които е употребата на насилие. В този конфликт е трагедията на централния персонаж Кръстьо Никифоров. Става въпрос за литературния герой, а не за историческата фигура поп Кръстьо. Въпреки че са използвани реални факти и документи, пиесата няма претенции да изземва работата на историците, подчертава драматургът. А режисьорът Константин Илиев в своя спектакъл е поверил ролята на поп Кръстьо на Димитър Терзиев, а Гроздан Даскалов е немият клисар. Сценичното пространство на камерната сцена на театъра е оформено от Иван Карев.
 

Израел навлезе в Южен Ливан

автор:Дума

visibility 389

/ брой: 187

Безредици в Албания и Северна Македония

автор:Дума

visibility 367

/ брой: 187

Асанж платил висока цена за свободата си

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 187

Накратко

автор:Дума

visibility 745

/ брой: 187

Психодесните бесове

автор:Александър Симов

visibility 514

/ брой: 187

Държава в държавата

visibility 433

/ брой: 187

Настъплението на младите в киното

автор:Олга Маркова

visibility 362

/ брой: 187

ООН се дискредитира до невъзможност за спасение

visibility 327

/ брой: 187

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ