Млади таланти
Йоан Кьосев покори японската публика
За успеха се изисква саможертва още от детството. Да свириш, докато другите деца играят, казва многообещаващият обоист
/ брой: 228
Младият обоист Йоан Кьосев покори Tokyo Metropolitan Theatre с изпълнението си като солист пред пълна над тринадесетхилядна зала на Oboe Concerto in D Minor на италианския композитор Алесандро Марчело и "Гротеска" за соло обой на българския композитор Костадин Чилев, както ДУМА писа.
Концертът се състоя в рамките на 36-ия Международен музикален фестивал в Токио, организиран от японския диригент Мицуйоши Оикава, председател на Японската асоциация за културен и музикален обмен.
Поканата към Йоан от маестрото е отправена преди КОВИД-пандемията, но се осъществява едва на 27 октомври т.г.
Още през 2020 г. можеше този концерт да се случи, всичко беше уговорено, тогава обаче заради пандемията не можах да пътувам. И миналата есен маестрото пак се свърза с мен и успяхме за година да организираме всичко по гастрола ми, разказва за ДУМА Йоан Кьосев, който свири за първи път пред 13-хилядна публика и още е в плен от топлото й и сърдечно гостоприемство. Свирих в най-голямата зала на Tokyo Metropolitan Theatre. Не го очаквах! Бях особено впечатлен! Доста сериозно напрежение и вълнение изпитвах, докато изляза на сцената, признава младият обоист. По думите му човек започва да се чуди и изглежда твърде малък в цялото това пространство.
Много красиво се получава изпълнението с техния оркестър, звучи перфектно в такава огромна зала. Удоволствие беше за мен, допълва музикантът, който
получи безкрайни аплодисменти и бе изкарван трикратно на сцената
с изпълнението си на "Гротеска" на бис.
Японската публика, особено към чуждестранни изпълнители и към класическа музика, е доста по-отворена. Може да се дължи и на факта, че при тях има по-малко класически концерти като този, на който бях поканен. Там такъв концерт се случва веднъж в годината. Японците ги посещават с по-голямо желание и любопитство, отколкото българската публика, отбелязва солистът, който е възпитаник на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в класа по обой на Атанас Калев и на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в класа по обой на проф. Спиро Петков. В момента Йоан завършва докторантура в НМА със същия ръководител. Остава му само да си предаде дипломната работа.
На класическите концерти има хора на различна възраст. Не бих казал, че любовта към тази музика може да се възпитава, понякога имаш нужда да послушаш точно нея, дори никога преди да не си го правил. Изведнъж някоя композиция ти грабва ухото и искаш да я чуеш и разбереш. Това е нещо, което не може да се възпитава, но ако едно дете има интерес, то винаги ще намери пътя, разсъждава Кьосев.
Роден на 15 август 1994 г. в София, той започва да свири на пиано на 7-годишна възраст в читалище "Бъднина" в кв. "Младост", а през 2005 г. тръгва на уроци по обой. Заслуга за музикалното му образование има майка му Аделина.
Фамилията ни е пълна с музиканти и майка реши към музиката да насочи мен, сестра ми и брат ми, който дълго беше пианист с успешни концерти. Започнах с пиано, но повече предпочитах да играя навън до деня, в който не ме заведоха на урок по обой. Веднага, щом чух как звучи този инструмент, пожелах си да мога да го направя по същия начин да звучи така прекрасно, разказва даровитият обоист. Според него
за успеха са необходими, освен много труд, и упоритост и саможертва
Всеки ден работа и пак работа. Талантът е десет процента, които правят разликата между хората, които много работят. Саможертва още от детството се изисква, да свириш от малък, когато другите деца играят. Иначе изоставаш много спрямо останалите, убеден е Йоан. Той в момента свири в Академичния симфоничен оркестър на НМА, където всяка сряда от 18 ч. изнасят приятни концерти. Там могат да се намерят младите таланти, които учат в академията и се развиват, за да може да излязат и на по-големи сцени.
По думите на Кьосев у нас има добри оркестри не само в София, но и извън нея, които се поддържат от министерството или от общините. Те дават хубаво начало за студентите. Например Симфониeта - Враца инвестира в младите хора, да се развива талантът, музикалността им. Препоръчвам на всеки музикант, който не е свирил с оркестъра във Враца, да направи всичко възможно да стигне дотам. Също в Пазарджик има много хубав оркестър, който дава шанс на младите музиканти. Има чудесни оркестри, където, ако иска, човек може да се труди и да се развива, твърди българинът, станал любимец и на японската публика. Доскоро самият той свири в оркестъра във Враца, но решава да го напусне, защото се пътува много и не му остава време за репетиции.
Йоан Кьосев има многобройни участия в България и чужбина
като солист и водач на група в концерти на Филхармония Пазарджик, Плевенската филхармония, Филхармония Пловдив, Българското национално радио, Националната опера и балет и др. От юни 2008 г. се включва в Детско-юношеската филхармония "Пионер". Участва в концерти на филхармонията в зала "България" и Националния дворец на културата, както и в турнета в чужбина. През декември 2009 г. завършва майсторски клас по обой при проф. Хансьорг Шеленбергер в Пловдив.
От 2008 г. е част от духово трио с ръководител Росен Идеалов, с което през април 2011 г. печели III награда на IХ Международен конкурс за немска и австрийска музика "MAGIC" в Бургас. През ноември 2014 г. се включва в двуседмично турне във Франция със сборен състав с изпълнения на оперен репертоар, а през декември 2014 и 2015 г. участва в представленията на балета на Чайковски "Лешникотрошачката" и Новогодишния концерт от програмата на Софийската опера и балет. През август 2015 г. като част от трио "ConFuoco" се изявява в Международна лятна академия в Австрия. През април 2016 г. печели първа награда и златен медал в трета възрастова група, специалност "Обой", на XXV Национален конкурс "Светослав Обретенов" в Провадия.
Част е от Балканския младежки оркестър, с който концертира в рамките на "Варненско лято" с диригенти Максим Ешкенази и Любомир Денев-младши.