Монополна демократура
/ брой: 199
Поглеждали ли сте си фактурите от монополистите, попита миналата седмица един експерт-счетоводител? Държавна институция (ДКЕВР-б.а.) уж оформя цялостната ни представа за цени и взаимоотношения с тези публични предприятия, чиито услуги бъркат месечно в джоба на всеки българин. И уж регулира процесите. Защо тогава продължават измамите, пробутвани най-благовидно под формата на официални документи, срещу които ние се издължаваме за "потребеното"?
Забелязахте ли колко лесно се съгласиха да подновят практиката поне да ни "уведомяват" колко дължим? Не се радвайте. Цената на "услугата" стократно е калкулирана и платена, иначе щяхме да научаваме само в интернет и на гишето за колко да се бръкнем.
Но и сегашните управници очевидно нямат интерес да контролират монополистите по начин, който да защитава интересите на българските граждани и на държавата. Какво означава във фактурата на ЧЕЗ "достъп до разпределителната мрежа", попита риторично счетоводителят експерт и напомни, че ЧЕЗ е търговската организация, продаваща електрическата енергия, която ние не пренасяме самоволно по чанти и джобове, а потребяваме. Ако я има.
Електроразпределителното дружество я купува на определена от ДКЕВР цена, а регулаторът трябва да е наясно какви разходи са калкулирани в крайната сума. Но си трае. Защо? При различни покупна и продажна (за гражданите) цена защо има ред "достъп до електропреносната мрежа" във фактурите ни? Над тази "екстра" се мъдри пък "пренос през електропреносната мрежа". Излиза, че клетият потребител плаща цялата издръжка, която по правило трябва да се съдържа в разликата между покупна и продажна цена.
Какво би трябвало да означава и "добавка за зелена енергия", попита отново експертът и се обърна към представители на медиите: "Вие как я "усещате"? Над тази уникална фактура на ЧЕЗ дълго може да се разсъждава и дори непредубеденият гражданин да се диви.
Като по поръчка вечерта заварих последната си фактура от ЧЕЗ в пощенската кутия. "Активна енергия дневна" за месеца - 4,08 лв., нощната - 1,12 лв., но плюс "зелената", "преноса" и "достъпа", че има и 0,18 лв. за високоефективно комбинирано производство, стойността на снабдяване станала 7,15 лв. Има обаче "разходи" и по т.нар. разпределение - "достъп до разпределителната мрежа" 0,46 лв. и "пренос на разпределителната мрежа НН - 2,87 лв. Ето още 3,33 лв. Датата на "данъчното събитие" е 17 август 2010 г. Издължила съм се в 10:20:33 часа на 20 август, с ДДС-то - 12,58 лв. Лято е, нямам климатик и съм щастлива...
Трогната съм дори, че "ЧЕЗ Електро България" АД са ми изпратили красива бяло-оранжева карта, в която надлежно да си запиша клиентския номер и да си я нося в портфейла, за да не би да забравя да им се издължа... Европейско някак си. Нищо, че имам карта с баркод, чрез която мога да платя всичките си консумативи на едно гише.
Случайно да сте искали някаква справка от ЧЕЗ? Знаете ли колко струва - на гражданите и на държавата фактът, че високоплатената административна система, която надлежно си записва всеки наш въпрос, оплакване или искане на справка, изпраща въпросната информация, вместо в съседния кабинет, в Чехия ? И тогава започва чакането на отговор, който трябвало да дойде в 30-дневен срок, казва администрацията на ЧЕЗ в България. Докато чакате височайшия отговор обаче, трябва да сте си платили всичко начислено, за да не стоите на тъмно и студено. Ама вие това го знаете и сигурно се питате защо родната ни държава не желае да "надникне" в отчетите на въпросните монополисти на ток, вода и топло?
Тези дни стана ясно, че през октомври ЧЕЗ планира да въведе електронна фактура за своите клиенти. Щото 1000 души в сайта на ЧЕЗ одобрили това в анкета. Ама баба Гинка от втория етаж и милион други баби в България не ползват интернет. Хартиена или електронна, г-н Алеш Дамм, фактурата трябва да е съгласувана и одобрена от ДКЕВР и трябва да си имаме доверие. Потребителят трябва да е наясно на кой ред не просто какво пише, а на какво основание плаща. Сигурна съм, че знаете поговорките: "Капка по капка...", както и: "Не е луд, който яде зелника..."
Нищо лично, ЧЕЗ. Същите констатации са валидни и за фактурираната вода - доставяне на питейна, отвеждане и пречистване на отпадни води. А я погледнете фактурите си от "Топлофикация София" ЕАД - семпли и неясни: засечен период, потребена топлоенергия, цена и дължима сума.
Наясно ли сте за какво плащате? С моите компетенции аз не мога да разбера какво точно плащам всеки месец на "Топлофикация", коментира дипломираният експерт и се чуди защо не се говори за себестойност на топлоподаването и на потребената топлинна енергия от клиентите, а само за цени.
За източването чрез т.нар. външни услуги някой подшушна на премиера и той емоционално нахока ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН. Руга ги дори на международни бизнес форуми и поиска да работят почтено и лоялно като в собствените си държави. Изпусна парата, а те си затраяха умно, защото за кратката си работа в България са научили, че у нас всяко чудо е за три дни. И всеки проблем има и друг начин за решаване. Какво произтече от поредната пушилка? Да сте чули чевръстата по МВР-акциите прокуратура да се е самосезирала? Или и тези "проверки", ако има такива, вече са засекретени? Ама, че било имало клауза по договора за прозрачност? Вятър! Всичко е "търговска тайна" за сметка на джоба ни. И за джоба на държавата България.