На фокус
Програмата на МВФ за Украйна е пред провал
Фондът наложи на страната брутално рестриктивни и нереалистични реформи
/ брой: 250
На 30 април Бордът на МВФ утвърди двегодишна програма за реформи в Украйна. На 18 май 2014 г. в. ДУМА публикува моя статия, озаглавена "Как МВФ "помага" на Украйна. В заключението на тази статия писах:
"МВФ прави лоша услуга на Украйна с тази брутално рестриктивна и нереалистична програма. Авторите на програмата не са проявили достатъчна предпазливост относно възможните социални последствия от предвидените шокови мерки. Особено като се има предвид сегашната критична обстановка в Украйна и настъпилата социална умора всред народа от дългогодишните недобре премислени икономически реформи и острия дефицит на социална справедливост в страната, довел до оскотяваща бедност на единия полюс на обществото и изключително богатство на другия. Това ще бъде източник на икономическа, социална, политическа нестабилност и на още по-неблагоприятен ход на събитията. Гражданите на Украйна ще бъдат жестоко измамени за пореден път.
Убеден съм, че много скоро дори авторите на програмата ще се убедят, че тя не е реална и ще пристъпят към основната й преработка. С настоящия вариант на програмата могат да се създадат илюзии в част от украинското общество за бързо излизане от кризата, но те скоро ще се убедят, че това не е възможно и илюзиите ще прераснат в още по-опасно отчуждение и отчаяние".
Какво е положението сега
5 месеца по-късно? На 2 септември 2014 г. на сайта на МВФ бяха публикувани резултатите от първия преглед по изпълнението на програмата, направен през август. Същия ден на същия сайт беше публикувано интервю на списанието "Обзор на МВФ" (IMF Survey) с директора на Европейския департамент на МВФ Пол Томсен. В следващите редове цитирам зададените му въпроси и неговите отговори:
"Въпрос: Изпълнява ли се икономическата програма, както се очакваше първоначално, в условията на сегашния конфликт?
Отговор: Икономическата среда се оказа много по-предизвикателна, отколкото се очакваше при изготвянето на програмата. Активизира се конфликтът в източната част на страната. Задълбочи се спорът по цената на газа и изплащането на дълга на "Нафтогаз" към "Газпром". Това породи влошаване на икономическата перспектива, на изпълнението на бюджета и на потоците в платежния баланс. По тази причина се налага ревизия на най-важните цели към края на 2014 и следващите години.
Въпрос: Какви са най-големите рискове пред програмата? Ще се наложи ли основна нейна преработка ако конфликтът продължава?
Отговор: Програмата е изправена пред голяма несигурност във връзка с конфликта. Очакваме затихване на конфликта през следващите месеци, но не е изключено и влошаване. Това може да наложи ревизия на важни елементи на програмата. Изпълнението ще зависи от наличието на още по-голяма помощ от чуждестранните партньори на Украйна.
Въпрос: Загрижени ли сте за фискалната перспектива на страната, като се имат предвид по-големите нужди на финансовия сектор и по-големия дефицит в "Нафтогаз"?
Отговор: В светлината на сложната краткосрочна перспектива преработваме фискалната стратегия на програмата, като допускаме по-голям бюджетен дефицит за тази година поради намалените бюджетни приходи вследствие на войната... Преработките за 2015 и следващите години се налагат поради ускореното влошаване на задлъжнялостта и големите финансови ограничения. Правим сериозна преработка на първоначалната програма за 2014-2016 г. Предвиждаме по-сериозно преструктуриране и повече средства за подкрепа на "Нафтогаз" за изплащане на нарастващия дефицит и на външните задължения. Това ще увеличи държавния дълг през 2014-2015 г. в сравнение с първоначално предвиденото".
Същия ден Николай Георгиев - ръководител на мисията на МВФ за Украйна, даде пресконференция в МВФ. На въпроса: Можете ли да кажете нещо повече за Източна Украйна, която дърпа надолу икономиката на страната? - той отговаря:
"Икономическото положение на Изток е много сериозно. Спадът на БВП се очаква да е 15-20%, докато в останалата част на страната е 5-6%. Както знаете, Изтокът е силно индустриализиран. Спадът на промишлената продукция там е по-голям. Същото важи и за другите сектори. Икономическата активност там е много, много увредена. Намалението на общите данъчни приходи в двете източни области през юни е между 10 и 18% в сравнение със същия месец на миналата година. Конфликтът на Изток влияе върху икономиката не само пряко, но и косвено чрез платежния баланс. Несигурното положение затруднява всички, които искат да инвестират в Украйна... Запазваме същия валутен курс, както в първоначалния вариант, не защото вярваме, че ще бъде така, а за да не усложняваме ефектите от допълнителните промени от по-нататъшното обезценяване на хривната (украйнската валута)". За сведение на читателя обменният курс на хривната със щатския долар днес - 20 октомври 2014 г., вече е 12,9555, а в коригираната прогноза се предвиждат 12,9 чак към края на 2015 г.
Направените от авторите
корекции в някои най-важни показатели
за 2014 и 2015 г. показват, че те признават допуснатите грешки в първоначалния вариант от 30 април 2014 г., но не са извлекли поуки и повтарят, дори задълбочават грешките си в коригираната прогноза, без да държат сметка за сложната обстановка в Украйна и особено в източните региони.
Авторите на програмата се подвеждат от споразумението за примирие и сегашното крехко военно затишие в двете източни области. Това обаче не дава основание за големи надежди, защото:
Първо, ако правителството в Киев беше проявило по-голяма гъвкавост и прозорливост през февруари 2014 г., можеше да задоволи умерените искания на хората в Донбас за федерализация, за ползване на родния им руски език и някои други облекчения. То обаче отговори с бруталност. Един от първите му законодателни актове беше забраната на руския език и вместо да преговаря, предпочете да убива и разрушава.
След водената жестока война, хилядите убити и ранени, масовите гробове, около един милион бежанци, хуманитарната катастрофа, разрушената инфраструктура, е изкопана дълбока пропаст между хората в източните области и управляващите в Киев, запълнена с недоверие, омраза и кръв. След всичко това трудно може да се очаква убийците и жертвите да живеят под общ покрив - в една държава.
След тези драматични събития двете източни области сега едва ли ще ще се задоволят с федерализацията. Те вече се обособяват в независима държава Новорусия с 6-7 милионно население и развита икономика. Донецката и Луганската област вече необратимо са напуснали украинската държава. За началото на ноември са насрочени избори за президент и парламент. През следващите месеци и години правителството в Киев и МВФ не могат да разчитат на произвеждания там БВП, вътрешно потребление, инвестиции, заетост, доходи, износ, внос, приходи в бюджета, валутни и други финансови потоци като съставна част на обобщените показатели за Украйна.
Второ, на 26 октомври в Украйна ще се проведат парламентарни избори. Очаква се още по-конфронтационен и антируски състав на новия парламент. В новата Рада навярно ще влязат настоящи полеви командири, които ще търсят военен реванш за унизителното си поражение в началото на септември 2014 г. Следващите години не се очертават като мирни в Украйна, така необходими за нейната икономическа стабилизация и успешно развитие.
Трето, скоро ще настъпи зимата. Това ще е много трудна зима не само със суровите климатични условия в тези географски ширини, но и поради тежките изпитания на силно рестриктивната програма на МВФ за финансова стабилизиция. Расте инфлацията, увеличава се безработицата, намаляват реалните доходи, орязват социалните програми, намалява износът, няма приток на чуждестранни инвестиции. Въпреки очертаващото се споразумение с Русия за възобновяване доставките на газ и за цената му от 385 щатски долара за 1000 куб. метра до края на март 2015 г., а също и по започване изплащането на дълга от 4,5 млрд. долара, хората ще мръзнат както по климатични, така и по социално-икономически причини. Това ще изостри напрежението и ще затрудни прилагането на програмата на МВФ.
Четвърто, в самото начало протестите на Киевския майдан бяха насочени
главно срещу корупцията
социалната несправедливост и острата доходна и имуществена поляризация по времето на президентите Юшченко и Янукович, допринесли за появата на олигарсите. Самият Янукович беше също олигарх. По данни от 2008 г. богатството на 50-те най-богати олигарси е възлизало на 85% от годишния БВП на Украйна. Сега то е навярно още по-голямо и влиянието му върху държавната политика още по-силно. Узурпирането на протестите от десния център доведе до засилване на властта на олигарсите. Един от тях - Порошенко, стана президент на Украйна. Друг - Коломойски, стана управител на Днепропетровска област и финансира частни батальони, които воюват срещу народа на Донбас. Той дори предложи да финансира налудничавия проект - изграждане на стена по цялата граница с Русия. Списъкът може да бъде продължен с най-богатия от тях Ахметов, с Черновецки, Фирташ, Клюев и т.н. Корупцията продължава необезпокоявана, въпреки публичното антикорупционно говорене. Това ще изостри социалните конфликти.
Аз не подкрепям консервативната икономическа философия на МВФ, но имам добро мнение за професионализма на служителите на МВФ, които познавам. Предполагам, че те са съзнавали липсата на реализъм в първоначалния вариант на програмата за Украйна. Допускам, че поне част от членовете на екипа, изработил тази програма, са разбирали, че тя не е изпълнима. И въпреки това е предложена и утвърдена от борда на МВФ и разгласена по света, за да се покаже, че МВФ помага на Украйна. Същото се повтаря сега и с корекцията на програмата, въпреки влошената обстановка. Това показва, че в статута и във вътрешните порядки на МВФ е сгрешено нещо фундаментално.
Там се публикува само това, което ще се хареса на висшето ръководство на МВФ и преди всичко на САЩ - единствената страна членка с право на вето в тази институция. Такъв МВФ не е нужен на света. И още по-малко на развиващите се страни. Със сегашната си дейност МВФ е по-скоро вреден и опасен за световната икономика. Има дори поговорка, че "Там откъдето мине МВФ - трева не никне".Това е описано много добре от Нобеловия лауреат по икономика Джоузеф Стиглиц. А ние го знаем от собствен опит.
Моите опасения и предупреждения от 18 май 2014 г. се потвърдиха напълно. Никой обаче не обърна внимание на добронамерените ми забележки и препоръки, въпреки че статията ми беше публикувана на руски и английски, а ръководителят на мисията на МВФ за Украйна, съдейки по името - Николай Георгиев, е българин. Очевидно, първоначалната програма на МВФ за Украйна трябва да бъде изцяло преработена и съобразена с новите икономически, социални и политически реалности в тази страна. Ако това не стане,
тежко им на милионите украинци
превърнати в опитни зайци в името на глобалните геостратегически интереси на САЩ и сервилно послушният им Европейски съюз, насочени срещу Русия! Всичко, което те правят сега в Украйна, е насочено в крайна сметка срещу Русия. Сега пък САЩ и Саудитска Арабия изкуствено потискат цените на петрола, за да навредят на Русия. Искат дори да я въвлекат във война, която тя не желае.
Винаги съм бил привърженик на членството на България в ЕС. Ако обаче в Брюксел продължават да се държат като послушна пионка на САЩ, започвам да се съмнявам дали мястото ни е в такава компания! Дали трябва да изпълняваме всичко, което ни нареждат от Брюксел! Дали националните ни интереси не изискват нещо друго! Това ще засили центробежните процеси в ЕС и ще го изправи пред нови предизвикателства.